Företag i fokus:

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Trafikverket miljardsatsar – Södertälje kommun beviljas miljonbidrag

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Trafikverket miljardsatsar för att fler ska få möjlighet att resa kollektivt och cykla i städer. Nu har Södertälje, samt fler andra kommuner, beviljas nytt stadsmiljöavtal med satsningar på cykel- och kollektivtrafikåtgärder.

I en förstudie från 2019 presenterades en plan för att utvidga stadskärnan från Södertälje C till Hertig Carls väg vid Polishuset. Genom att ombygga och förflytta Nyköpingsvägen något västerut kan området utvecklas med nya bostadskvarter och verksamheter. Visionen är att expandera stadskärnan och koppla samman centralstationen med staden.

Kommunen har även genomfört en fördjupad trafikutredning för att säkra framkomligheten för fordon, kollektivtrafik och gång- och cykeltrafikanter i området. Idag kom beskedet att Södertälje kommun beviljats 63 miljoner kronor för investeringar i cykel- och kollektivtrafikåtgärder på Nyköpingsvägen.

En gång per år kan kommuner och regioner ansöka om stöd från Trafikverket där de måste finansiera minst hälften av investeringen och genomföra egna åtgärder för att maximera effekten av satsningen.

(Annonslänk )

För att Södertälje skulle kunna beviljas bidraget krävde Trafikverket att kommunen genomför vissa motprestationer, såsom informationskampanjer under byggskedet, en vintercyklistkampanj, informationskampanjer om nya cykelbanor, en parkeringsstrategi för Södertälje, en mobilitetsstrategi och en trygghetsanalys för Södertälje station inom trafikförvaltningen.

– Det är positivt att fler och fler upptäcker stadsmiljöavtalen, eftersom åtgärderna bland annat har potential att bidra till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet. Att skapa bättre möjligheter för cykel och kollektivtrafik i städerna skapar ett mer rättvist transportsystem, med tillgänglighet för fler, säger Linda Göransson, chef nationell samhällsplanering, Trafikverket.

Den totala summan för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal i denna omgång är 994,5 miljoner kronor.

Nu har Trafikverket beviljat Södertälje ett stöd för kollektivtrafik- och cykelåtgärder på Nyköpingsvägen. Kostnaden för dessa åtgärder beräknas uppgå till 125 miljoner kronor, och kommunen har fått beviljat stöd på 63 miljoner kronor fram till år 2027.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 02:50
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:51

BILDEXTRA: Här firar Bergvik 60 år

DSC_0011

Foto: Alexander Isa

Under lördagen firade Bergvik sitt imponerande 60-årsjubileum med en välbesökt tillställning som pågick från klockan 11 till 15:00. Det bjöds på en rad spännande aktiviteter och möjlighet att träffa lokala företrädare.

Bergvik fyllde hela 60 år och det skulle självklart firas ordentligt. Under den soliga lördagen bjöd området in till en festlig tillställning som lockade besökare i alla åldrar.

Bland annat var Bokbussen på plats för att erbjuda möjligheten att låna och läsa något spännande under sommaren. Barnen hade fullt upp med roliga aktiviteter som fiskdamm, hoppborg och en spännande tipspromenad med chans att vinna fina priser. Dessutom hade man chansen att träffa representanter från Telge Bostäder och Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn för att diskutera viktiga ärenden och få information.

För de som blev hungriga fanns det möjlighet att avnjuta färska och smakrika hamburgare från den omtyckta Berdman Burgers och Aleksandar Leskinens vid stekplattan, som serverade sina läckra kreationer under hela evenemanget. Och för att stilla sötsuget bjöds det självklart på fika till alla besökare.

Läs även: – Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

Bokbussen på plats. Anna Palm Kåberg och Martin Ahlman från Södertäljes stadsbiblotek. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 18:12
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors