Företag i fokus:

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

”GÅ MOT ALS: En hyllning till Marianne Eldebrink

Eldebrink

Sofia Eldebrink, Marianne Eldebrink och Bitte Andersson. Foto: Privat.

Marianne Eldebrink, mamma till basketstjärnorna Frida och Elin Eldebrink, gick bort till följd av ALS. Nu hyllas hon av vännerna Bitte Andersson, Anne Johansson hennes samt hennes döttrar på hennes minnesdag genom att anordna en promenad till förmån för kampen mot sjukdomen ALS.

Bitte Andersson och Anne Johansson kommer att arrangera evenemanget ”GÅ MOT ALS” på Södertälje IP den 18/6. Detta initiativ är tillägnat deras vän Marianne Eldebrink, mamma till Elin och Frida i SBBK, som tragiskt avled i ALS för tre år sedan. Det är också en tid att reflektera över alla andra som påverkats av denna fruktansvärda sjukdom.

Marianne Eldebrink, även känd som ”Majsan”var en del av en framgångsrik idrottsfamilj i Södertälje. Hon var gift med spjutkastaren Kenth Eldebrink och tillsammans hade de barnen Elin och Frida, båda framstående spelare i basketlandslaget, samt dottern Sofia. Dessutom var Marianne själv en före detta svensk juniormästare i kulstötning.

Majsan samlad med sina döttrar en sista gång, den 13 juli 2018. Foto: Privat.

Hon följde med sina döttrar Elin och Frida på olika landslagsturneringar under de sista åren av sitt liv. Men den 13 juli 2018 valde hon att avsluta sin egen kamp genom att söka hjälp på en dödshjälpsklinik i Schweiz efter att hon hade levt med förlamningssjukdomen sedan 2001. En av hennes stora önskningar var att starta ”GÅ MOT ALS” i Södertälje, vilket vännen Bitte Andersson tillsammans med döttrarna tog tag i.

Innan Marianne gick bort, genomförde hon själv två promenader i Södertälje och lyckades samla in cirka 350.000 kr till forskningen om ALS.

De första åren arrangerades promenaden runt Scaniasjön, men på grund av coronapandemin har människor kunnat delta var de än befinner sig genom att bidra med en startavgift på 100 kr. I år kommer evenemanget att äga rum på Södertälje IP, som var Mariannes hemmabana när hon var aktiv kulstötare i Södertälje IF på 70-80-talet.

Stöd har även kommit från SBBK och SSK, som hjälper till med att marknadsföra evenemanget. Under promenaden kommer deltagarna att kunna njuta av en fikapaus utanför Täljehallen, där fikat säljs till självkostnadspris och intäkterna går till forskningen. ICA Maxi Vasa och In Cup har generöst bidragit med att ordna fikat till evenemanget.

Promenaden inleds klockan 11:30, söndagen den 18 juni, på Södertälje IP.

Sofia, Majsan och Bitte Andersson. Bilden tagen från första promenaden som arrangerades. Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 13:11

Larm om lägenhetsbrand i Glasberga

Brandbild räddningstjänst

Arkivbild.

Räddningstjänsten fick in larm om en brand i ett flerbostadshus i Glasberga tidigt på fredagsmorgonen. Väl på plats möttes de av en balkongbrand.

Vid klockan 07:45 fick räddningstjänsten flera samtal om en brand i Glasberga. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Carin Bååths väg/Glasbygatan. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen och konstaterade att det brann på en balkong i ett flerbostadshus.

– Elden var begränsad till balkongen och vi har varit där och släckt. Vi är inte längre kvar på platsen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Tack vare snabbt ingripande kunde branden snabbt släckas och ingen större skada uppstod. Enligt Lt ska flera vittnen ha ingripit, och en man i en vit skåpbil stannade och började spruta vatten mot balkongen nedifrån.

Ytterligare information om brandorsaken är i nuläget oklart. Enligt räddningstjänstens ska ingen person ha kommit till skada i samband med fredagsmorgonens incident i Glasberga.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 07:59
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 08:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors