Företag i fokus:

Nu hålls mässan som lockar hundratals besökare

38264DF8-B33F-4445-B7B2-F3B417D6B6DB

Noor Al Jabiri och Kuba Dance Company på plats. Foto: TV4/ Lucas T

På lördag är det dags för årets upplaga av ”Starka tjejer”-mässan i Södertälje. Evenemanget, som arrangeras av Ung fritid, väntas locka flera hundra besökare. 

”Starka tjejer” är ett årligt evenemang där ett 40-tal tjejer och icke-binära från kommunens sju fritidsgårdar engagerar sig i planering och genomförande. Bland deltagarna finns stjärnan Noor Al Jabiri som hyllades i TV4s Talang, Kuba Dance Company och Frida Boisen.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

– Syftet är att få våra ungdomar att växa med denna uppgift. Genom arbetet med mässan känner de att de skapar något stort tillsammans och får känna att de lyckas med ett storslaget arbete, säger Tina Qvinnström, projektledare på Ung fritid till Södertälje kommun.

På programmet står bland annat dansuppvisningar, scenuppträdanden och en föreläsning med journalisten och författaren Frida Boisen. Det blir också utlottning av priser under dagen.  

Evenemanget är öppet för alla åldrar och inträdet är gratis. Mässan pågår mellan klockan 14 och 20 i Södertälje stadshus. Efteråt blir det ungdomsfest fram till klockan 22.

Bakgrunden till Starka tjejer-mässan är projektet med samma namn, som drivs av Ung fritid. Projektet startade 2018 och har som mål att stärka unga tjejer samt icke-binära och förbättra deras livsvillkor.

Läs även: Från Kuba till Södertälje – Mara förverkligade drömmen

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 09:44
Senast uppdaterad: 30 november 2023 09:44

Solig invigning av skolans nya byggnad

soldalaskolan5

Foto: Södertälje kommun.

Den 7 september ägde en musikalisk invigning rum för ”Skogsängen,” den nya skolbyggnaden vid Soldalaskolan. Denna byggnad kommer att vara avsedd för förskoleklasser och elever i årskurs 1 när den är helt klar.

Det var föregående vecka som Soldalaskolans nya skolbyggnad ”Skogsängen” officiellt invigdes. Denna imponerande byggnad kommer att vara hem för förskoleklasser och elever i årskurs 1 när den är klar för bruk.

Eleverna tillsammans med musikgruppen El Sistema förgyllde evenemanget med en konsert framför den nya byggnaden och satte därigenom stämningen för firandet. Under invigningen närvarade bland annat kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner, Elof Hansjons, ordförande för utbildningsnämnden, och utbildningsdirektör Ingela Hamlin.

(Annonslänk)

Rektorn för Soldalaskolan, Maria Källgren, var ansvarig för att tillsammans med elever som agerade som representanter för skolans elevråd, klippa det invigningsband som markerade början av en ny era för både skolan och dess elever.

– Jag är övertygad om att den nya byggnaden med sina ljusa fina lokaler och väl utformad lärmiljö kommer att göra skillnad för våra elevers viktiga första steg i sitt fortsatta lärande. Här kommer elever och tillsammans med våra skickliga lärare att trivas och utvecklas, sade rektorn Maria Källgren i samband med invigningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 september 2023 20:14

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors