Företag i fokus:

”Organisationen kändes som en enda stor familj” 

Gill

Pia Pren, en av flera spelare från Slovenien med anknytning till Södertälje Sportklubb Foto: Patric Gill

Slovenska Pia Pren är en av SSK:s damlag mest rutinerade spelare och en forward med hög skicklighet när vi pratar om Sveriges näst högsta nivå inom damishockeyn.

Efter årsskiftet blir hon med sina spetskvaliteér och sin rutin en viktig pjäs i lagets jakt mot SDHL.

– Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden, säger Pren i en intervju med Telgennytt.

Pia Pren kom till SSK inför säsongen 2021-22 och jobbar idag för klubben som instruktör inom ungdomshockeyn. Trots ett bra cv med spel i Riksserien/SDHL och flertalet landskmaper för Slovenien valde hon att förlänga sitt avtal med klubben och fortsatt spel i Sveriges andraliga.

– Hela organisationen kändes som en enda stor familj från början. Stödet, faciliteterna och förutsättningarna för damlaget är fantastiskt. Klubben har höga mål för oss så det var verkligen inte svårt att ta beslutet att stanna här.

Södertälje Sportklubbs satsning på damhockeyn var en stor faktor som fick Pia att stanna kvar:

– Jag skulle säga att den främsta anledningen var planen att kvalificera sig till SDHL och klubbens vilja att investera och stödja damlaget.


Klubbar i karriären: HDK Maribor, HK Olimpija Ljubljana, EHV Sabres Wien, Linköping HC, Southern Stars, SDE HF, Södertälje SK.

Övrigt: Spelat i Sloveniens landslag sedan 2002


Beskriv dig själv som spelare.

– Som jag sa i en intervju till klubben i början av den här resan är jag en playmaker. Jag gillar att skapa chanser för andra och har definitivt en passningsmentalitet, vilket ibland driver tränaren till vansinne.

Södertälje SK har en viss tradition med spelare från Slovenien, flera stycken där ifrån har tidigare varit spelare i klubben. Något som hjälpte Pia i hennes beslut att skriva kontrakat med SSK.

– Det har verkligen varit många spelare från Slovenien här. Den mest kända slovenen som har spelat här är naturligtvis Anže Kopitar. Saker han hade att säga om SSK gjorde definitivt mitt beslut att komma hit lättare.

Vad är dina tankar om ditt eget spel hittills den här säsongen?

Jag tycker att det går okej men det finns ju alltid utrymme att bli bättre. Förhoppningsvis kommer jag toppa formen när de viktigaste matcherna står på schemat.

Lovisa Berndtsson, 34, är en av damlagets två målvakter. Hon resonerade i en tidigare intervju med Telgenytt om hur laget skulle klara av omställningen från att vara helt överlägsna sina motståndare, till att succesivt stöta på tuffare och tuffare motstånd. Pren är inne på samma linje som ”Lollo” när hon återger sina tankar om det:

– Detta är verkligen en stor utmaning för oss. Vi försöker ha ett högt tempo på träningarna, vara konkurrenskraftiga och jobba med våra system.

– Vi spelade också några internmatcher mot SSK:s U15-lag och det är där vi kommer närmast den nivå som kommer att krävas senare under säsongen.

Pia Pren i match mot SHK Hockey Club Foto: Patric Gill

Hur märker du att SSK är en anrik klubb och att det finns en stor hockeykultur i staden?

– Jag märkte det under mitt första år bara genom att gå runt i staden, man ser många människor bära SSK:s färger och emblem. Sen är det klart att när man kommer in i Scaniarinken så hänger SM-banderoller ner från taket och många fans som hejar på herrlaget. Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden.

Vilka detaljer i ert spel kommer att vara extra viktiga för att lyckas hela vägen till SDHL?

– Jag tror att det kommer att vara viktigt att hålla ett bra tempo, flytta pucken, skapa målchanser och vara effektiva vid skottillfällena.

Och framtiden? För du någon diskussion med SSK om kontraktsförlängning?

– Nej, vi har inte diskuterat ett nytt kontrakt än, just nu är vårt fulla fokus på den här säsongen. SSK känns som en andra familj så låt oss se vad framtiden har att erbjuda.

Vilket är det bästa sättet att fira ett avancemang ?

– Ingen aning. Vägen till avancemang är fortfarande mycket lång och svår, vi kommer att tänka på det när det är dags för det.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 10:05

Tonåringar döms för den anlagda branden

Ritorp

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna efter den omfattande villabranden i Brunnssäng har avslutats. Tonåringarna dömdes till böter och sluten ungdomsvård.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Båda har sedan dess varit frihetsberövade och erkänt den anlagda branden i Ritorp. Domen har nu meddelats av tingsrätten.

Flickan har tilldelats ett straff om ett år och fyra månader i sluten ungdomsvård, medan pojken har blivit dömd till ett års och sex månaders sluten ungdomsvård. Dessutom har de båda blivit ålagda att betala skadestånd till olika familjemedlemmar, sammanlagt över 335 000 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:56

INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

Varje år när olika rankingar kommer in ifrån riksundersökningar så brukar jag av vana börja leta efter Södertälje underifrån då det som oftast går fortare att hitta vår placering, årets resultat är inget undantag.

I rankingen av företagsklimatet så tappar vi en placering och landar på plats 241 av 290 kommuner, faktum är att vi har tappat 22 placeringar sedan 2021 trots nysatsningen med ny näringslivschef 2020 och lovord om att nu skulle det minsann bli bättre, men så blev det inte.

Tappet är inte speciellt konstigt, företaget Zondera har gjort en medarbetarundersökning på näringslivskontoret 2022 – Hållbart medarbetarengagemang (HME) är ett totalindex som beräknas utifrån resultaten för tre delindex: motivation, ledarskap och styrning.
Resultatet visar att endast 38 % anser att deras arbete är meningsfullt och att de ser fram emot att gå till jobbet, endast 25% vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen (75% vet alltså inte) och endast 13% anser att arbetsplatsens mål följs upp på ett bra sätt.

Så över hälften av personalen på vår näringslivsavdeling vet inte vad de ska göra på jobbet och mår dessutom dåligt, efter att ha läst rapporten så är jag närmast förvånad över att vi inte ligger sist i ranking, som vi faktiskt gör när det gäller trygghet bland Södertäljes företagare, där tar vi sistaplatsen.

”Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi – på sistaplatsen”

Liknande problematik finns på samhällsbyggnadskontoret där konsultföretaget Arkwright har samlat in över 3000 bygglovs- och detaljplanehandlingar för flerbostadshus ihop med annan data och intervjuer, fokus var på de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi på sistaplatsen, plats 48 av 48 granskade kommuner.

Nu kan man i LT:s artikel läsa hur chefen för samhällsbyggnadskontoret drar en massa ursäkter och förklaringar till varför Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig när andra kommuner med exakt samma lagstiftning och krav på sig har en ledtid på ca 2,5 år från idé till byggstart, eller ibland till och med färdigbyggt. Samma ursäkter fick vi höra på SBN mötet 26/9 – Resonemanget ifrån kontorschefen och ordföranden var att det var en orättvis undersökning.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är mest sannolik, vilken är att man helt enkelt inte har en duglig ledning i vare sig näringslivsenheten eller samhällsbyggnadskontoret!

”Ansvaret ligger på det politiska styret”

Ansvaret ligger på det politiska styret som inte har klarat av att leverera klara direktiv och rätt förutsättningar för att fler ska veta vad de ska göra på jobbet och därmed öka effektiviteten radikalt.

Efter valet 2022 har Moderaterna hoppat in i S och MP styret och försöker nu olja över 30 år gamla rostiga kugghjul genom bland annat en ny nämnd som heter arbets- och näringslivsnämnden och stoppa envålds vanstyret gällande kommunens affärer med en ny investeringsberedningsgrupp.

Men sanningen är att hur mycket man än trimmar en Lada så får man inte en Ferrari!

Realistpartiet hade åtgärdslistan klar, men får nu vänta till valet 2026 med förhoppningar om att fler röstar för att få in RP i kommunstyret och ut med ”gammelgäddan”(S) och därmed få till en nystart på alla våra avdelningar utan tystnadskultur, kompisanställningar till VD poster och personer som har suttit för länge på sina stolar och blivit lata och ineffektiva, samt stoppa dyra kompisinköp/affärer på skattebetalarnas bekostnad.

Resan mot förändring har börjat!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 14:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors