Företag i fokus:

”Organisationen kändes som en enda stor familj” 

Gill

Pia Pren, en av flera spelare från Slovenien med anknytning till Södertälje Sportklubb Foto: Patric Gill

Slovenska Pia Pren är en av SSK:s damlag mest rutinerade spelare och en forward med hög skicklighet när vi pratar om Sveriges näst högsta nivå inom damishockeyn.

Efter årsskiftet blir hon med sina spetskvaliteér och sin rutin en viktig pjäs i lagets jakt mot SDHL.

– Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden, säger Pren i en intervju med Telgennytt.

Pia Pren kom till SSK inför säsongen 2021-22 och jobbar idag för klubben som instruktör inom ungdomshockeyn. Trots ett bra cv med spel i Riksserien/SDHL och flertalet landskmaper för Slovenien valde hon att förlänga sitt avtal med klubben och fortsatt spel i Sveriges andraliga.

– Hela organisationen kändes som en enda stor familj från början. Stödet, faciliteterna och förutsättningarna för damlaget är fantastiskt. Klubben har höga mål för oss så det var verkligen inte svårt att ta beslutet att stanna här.

Södertälje Sportklubbs satsning på damhockeyn var en stor faktor som fick Pia att stanna kvar:

– Jag skulle säga att den främsta anledningen var planen att kvalificera sig till SDHL och klubbens vilja att investera och stödja damlaget.


Klubbar i karriären: HDK Maribor, HK Olimpija Ljubljana, EHV Sabres Wien, Linköping HC, Southern Stars, SDE HF, Södertälje SK.

Övrigt: Spelat i Sloveniens landslag sedan 2002


Beskriv dig själv som spelare.

– Som jag sa i en intervju till klubben i början av den här resan är jag en playmaker. Jag gillar att skapa chanser för andra och har definitivt en passningsmentalitet, vilket ibland driver tränaren till vansinne.

Södertälje SK har en viss tradition med spelare från Slovenien, flera stycken där ifrån har tidigare varit spelare i klubben. Något som hjälpte Pia i hennes beslut att skriva kontrakat med SSK.

– Det har verkligen varit många spelare från Slovenien här. Den mest kända slovenen som har spelat här är naturligtvis Anže Kopitar. Saker han hade att säga om SSK gjorde definitivt mitt beslut att komma hit lättare.

Vad är dina tankar om ditt eget spel hittills den här säsongen?

Jag tycker att det går okej men det finns ju alltid utrymme att bli bättre. Förhoppningsvis kommer jag toppa formen när de viktigaste matcherna står på schemat.

Lovisa Berndtsson, 34, är en av damlagets två målvakter. Hon resonerade i en tidigare intervju med Telgenytt om hur laget skulle klara av omställningen från att vara helt överlägsna sina motståndare, till att succesivt stöta på tuffare och tuffare motstånd. Pren är inne på samma linje som ”Lollo” när hon återger sina tankar om det:

– Detta är verkligen en stor utmaning för oss. Vi försöker ha ett högt tempo på träningarna, vara konkurrenskraftiga och jobba med våra system.

– Vi spelade också några internmatcher mot SSK:s U15-lag och det är där vi kommer närmast den nivå som kommer att krävas senare under säsongen.

Pia Pren i match mot SHK Hockey Club Foto: Patric Gill

Hur märker du att SSK är en anrik klubb och att det finns en stor hockeykultur i staden?

– Jag märkte det under mitt första år bara genom att gå runt i staden, man ser många människor bära SSK:s färger och emblem. Sen är det klart att när man kommer in i Scaniarinken så hänger SM-banderoller ner från taket och många fans som hejar på herrlaget. Det är ganska uppenbart att det finns en stor hockeyhistoria i staden.

Vilka detaljer i ert spel kommer att vara extra viktiga för att lyckas hela vägen till SDHL?

– Jag tror att det kommer att vara viktigt att hålla ett bra tempo, flytta pucken, skapa målchanser och vara effektiva vid skottillfällena.

Och framtiden? För du någon diskussion med SSK om kontraktsförlängning?

– Nej, vi har inte diskuterat ett nytt kontrakt än, just nu är vårt fulla fokus på den här säsongen. SSK känns som en andra familj så låt oss se vad framtiden har att erbjuda.

Vilket är det bästa sättet att fira ett avancemang ?

– Ingen aning. Vägen till avancemang är fortfarande mycket lång och svår, vi kommer att tänka på det när det är dags för det.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 10:05

Planerad skyskrapa stoppas – ”Det är för högt”

Kommun

Förslag från 2017. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Det var bäddat för en 29 våningar hög skyskrapa i Södertälje. Men istället vände kommunen i sista stund och föreslår nu en betydligt lägre byggnad.

– Som förslaget ser ut nu så är det för högt, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret. 

År 2015 initierade kommunen planer för att uppföra en skyskrapa i kvarteret Sländan vid Tom Tits, där under de senaste åren hundratals nya bostäder har byggts. Diskussionerna om den nya skyskrapan pågick intensivt med flera inkomna förslag under de följande åren. Efter det avstannade diskussionerna fram till 2022.

Ett annat förslag på skyskrap vid Tom Tits. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Ett nytt förslag på en 29 våningar hög byggnad lämnades in för granskning och planerades att tas upp av Samhällsbyggnadsnämnden nu i oktober. Istället väljer kommunen att avslå detta förslag, ta ett nytt grepp om detaljplanen och istället föreslå en lägre byggnad.

– Kommunen har hela tiden sett att ett högt hus skulle passa på platsen, men vi har efter interna processer och diskussioner landat i att så som förslaget ser ut nu, med 29 våningar, så är det för högt, säger Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret.

– Vårt ansvar på Samhällsbyggnadskontoret är att utveckla Södertälje så bra som möjligt för alla Södertäljebor nu och i framtiden. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla det här kvarteret till något fantastiskt för staden, säger han.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:25

Han blir VD för en av Sveriges största fjärrvärmeleverantörer

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Söderenergi, som levererar fjärrvärme till cirka 300,000 invånare, företag och industrier samt elektricitet som motsvarar förbrukningen i 100,000 hushåll, utser en ny VD.

Från och med den 1 oktober kommer civilekonomen Robert Tingvall att tillträda tjänsten som VD för energiföretaget Söderenergi i Södertälje.

Tingvall har omfattande erfarenhet inom områden som ledarskap, verksamhetsutveckling och strategi och blir nu rekryterad från den egna koncernen. För närvarande innehar han rollen som Affärsenhetschef på Söderenergi, en befattning han tillträdde i början av 2023.

– Vi är mycket glada för att Robert har tackat ja till detta uppdrag. Med sin bakgrund inom Telge och sitt gedigna affärskunnande är Robert precis den vd vi nu behöver, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande och ordförande för Söderenergi.

Tingvall har dessutom tidigare innehaft rollen som VD för Södertälje hamn och varit ekonomi- och finansdirektör för Telge. Han kommer att tillträda tjänsten som VD den 1 oktober.

– Söderenergi är ett spännande företag som har en viktig roll i den gröna omställningen. Jag ser fram emot att fortsätta bidra i den resa som företaget befinner sig på, säger Robert Tingvall.

Robert Tingvall, vd Söderenergi. Pressbild

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 09:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors