Företag i fokus:

Facket stämmer MTR för brott mot arbetsmiljölagen

Tåg Pendel SL

Pressbild: SL

Fackförbundet ST har tagit det juridiska steget att stämma tågoperatören MTR i Arbetsdomstolen. Detta då facket anser att de brutit mot arbetsmiljölagen genom att undanhålla en viktig rapport om arbetsmiljön för tågförare.

Efter att MTR avvecklade tågvärdarna på Stockholms pendeltåg, genomfördes en undersökning om hur detta skulle påverka tågförarnas arbetsmiljö. När skyddsombuden begärde att få se rapporten, vägrade MTR att dela med sig av den. Denna handling är i strid med arbetsmiljölagen, vilket ledde till att Fackförbundet ST nu stämmer MTR.

Rapporten, som MTR beställt, visade allvarliga brister i arbetsmiljön för tågförare vid avveckling av tågvärdar till förmån för kameraövervakning. MTR hade dock tidigare försäkrat skyddsombud, Arbetsmiljöverket och allmänheten att alla risker hanterats.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Klicka på bilden för att komma till anmälan.

Förbundsjurist Joakim Lindqvist påpekar att utan rapporten kunde varken skyddsombud eller Arbetsmiljöverket granska riskerna fullt ut.

 – Undersökningen borde ha ingått som en central del i den granskning som Arbetsmiljöverket gjorde efter att skyddsombuden lagt ett skyddsstopp på verksamheten. Trots det undanhöll MTR undersökningen för såväl skyddsombud som för Arbetsmiljöverkets inspektörer. Det är ett grovt åsidosättande av Arbetsmiljölagen, säger Joakim Lindqvist, förbundsjurist på Fackförbundet ST.

Enligt arbetsmiljölagen har skyddsombud rätt att ta del av nödvändiga handlingar, men MTR delade inte rapporten förrän tre månader efter att skyddsombuden fick reda på dess existens, trots att de haft tillgång till den i sex månader.

Fackförbundet ST har varit starkt kritiskt till MTR:s hantering av personalfrågor under hela processen med avvecklingen av tågvärdarna. Storstockholms lokaltrafik (SL) har upphandlat MTR som operatör för pendeltågen och tunnelbanan.

Läs även:
MTR förlorar pendeltågsavtalet – ”Avtalet har brister”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 1 december 2023 12:48

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors