Företag i fokus:

Facket stämmer MTR för brott mot arbetsmiljölagen

Tåg Pendel SL

Pressbild: SL

Fackförbundet ST har tagit det juridiska steget att stämma tågoperatören MTR i Arbetsdomstolen. Detta då facket anser att de brutit mot arbetsmiljölagen genom att undanhålla en viktig rapport om arbetsmiljön för tågförare.

Efter att MTR avvecklade tågvärdarna på Stockholms pendeltåg, genomfördes en undersökning om hur detta skulle påverka tågförarnas arbetsmiljö. När skyddsombuden begärde att få se rapporten, vägrade MTR att dela med sig av den. Denna handling är i strid med arbetsmiljölagen, vilket ledde till att Fackförbundet ST nu stämmer MTR.

Rapporten, som MTR beställt, visade allvarliga brister i arbetsmiljön för tågförare vid avveckling av tågvärdar till förmån för kameraövervakning. MTR hade dock tidigare försäkrat skyddsombud, Arbetsmiljöverket och allmänheten att alla risker hanterats.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Klicka på bilden för att komma till anmälan.

Förbundsjurist Joakim Lindqvist påpekar att utan rapporten kunde varken skyddsombud eller Arbetsmiljöverket granska riskerna fullt ut.

 – Undersökningen borde ha ingått som en central del i den granskning som Arbetsmiljöverket gjorde efter att skyddsombuden lagt ett skyddsstopp på verksamheten. Trots det undanhöll MTR undersökningen för såväl skyddsombud som för Arbetsmiljöverkets inspektörer. Det är ett grovt åsidosättande av Arbetsmiljölagen, säger Joakim Lindqvist, förbundsjurist på Fackförbundet ST.

Enligt arbetsmiljölagen har skyddsombud rätt att ta del av nödvändiga handlingar, men MTR delade inte rapporten förrän tre månader efter att skyddsombuden fick reda på dess existens, trots att de haft tillgång till den i sex månader.

Fackförbundet ST har varit starkt kritiskt till MTR:s hantering av personalfrågor under hela processen med avvecklingen av tågvärdarna. Storstockholms lokaltrafik (SL) har upphandlat MTR som operatör för pendeltågen och tunnelbanan.

Läs även:
MTR förlorar pendeltågsavtalet – ”Avtalet har brister”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 1 december 2023 12:48

UPPGIFTER: Rymning från SIS – Stor polisinsats

02BC8398-5092-4B22-99B5-67985A021071

Läsarbilder

På söndagseftermiddagen genomförde polisen ett omfattande polispådrag i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt kopplades insatsen till en rymning från ett SiS-boende.

Vid 18-tiden på söndagseftermiddagen vittnade flera personer om ett stort polispådrag vid centralstationen i Södertälje. Uppemot åtta polisbilar befann sig på platsen. Enligt en uppgiftslämnare till Telgenytt rör det sig om en rymning från SiS-boende, där en person grips efter en intensiv polisjakt.

Uppgifter till Telgenytt indikerar att den gripne är en pojk som ska ha rymt från SiS. Polisen ska ha spårat och fångat in pojken efter en polisjakt som avslutade vid centralstationen i Södertälje.

– Polisen pepparsprejade honom i ansiktet innan de grep honom, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Uppdatering:

– En efterlyst person hittades i Södertälje och var väldigt våldsam och greps därför för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman, säger polisen till Telgenytt.

Enligt uppgifter rör det sig om att en person rymt från ett Sis-boende, stämmer uppgifterna? 

– Det kan stämma, men inget jag kan gå in på just nu, avslutar Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Läs även: – UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 16:59
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 18:06

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors