Företag i fokus:

Facket stämmer MTR för brott mot arbetsmiljölagen

Tåg Pendel SL

Pressbild: SL

Fackförbundet ST har tagit det juridiska steget att stämma tågoperatören MTR i Arbetsdomstolen. Detta då facket anser att de brutit mot arbetsmiljölagen genom att undanhålla en viktig rapport om arbetsmiljön för tågförare.

Efter att MTR avvecklade tågvärdarna på Stockholms pendeltåg, genomfördes en undersökning om hur detta skulle påverka tågförarnas arbetsmiljö. När skyddsombuden begärde att få se rapporten, vägrade MTR att dela med sig av den. Denna handling är i strid med arbetsmiljölagen, vilket ledde till att Fackförbundet ST nu stämmer MTR.

Rapporten, som MTR beställt, visade allvarliga brister i arbetsmiljön för tågförare vid avveckling av tågvärdar till förmån för kameraövervakning. MTR hade dock tidigare försäkrat skyddsombud, Arbetsmiljöverket och allmänheten att alla risker hanterats.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Klicka på bilden för att komma till anmälan.

Förbundsjurist Joakim Lindqvist påpekar att utan rapporten kunde varken skyddsombud eller Arbetsmiljöverket granska riskerna fullt ut.

 – Undersökningen borde ha ingått som en central del i den granskning som Arbetsmiljöverket gjorde efter att skyddsombuden lagt ett skyddsstopp på verksamheten. Trots det undanhöll MTR undersökningen för såväl skyddsombud som för Arbetsmiljöverkets inspektörer. Det är ett grovt åsidosättande av Arbetsmiljölagen, säger Joakim Lindqvist, förbundsjurist på Fackförbundet ST.

Enligt arbetsmiljölagen har skyddsombud rätt att ta del av nödvändiga handlingar, men MTR delade inte rapporten förrän tre månader efter att skyddsombuden fick reda på dess existens, trots att de haft tillgång till den i sex månader.

Fackförbundet ST har varit starkt kritiskt till MTR:s hantering av personalfrågor under hela processen med avvecklingen av tågvärdarna. Storstockholms lokaltrafik (SL) har upphandlat MTR som operatör för pendeltågen och tunnelbanan.

Läs även:
MTR förlorar pendeltågsavtalet – ”Avtalet har brister”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 1 december 2023 12:48

Scania bygger stor testbana för elfordon i Södertälje

77594E63-346B-4D06-A2A3-D40B18E0ABC1

Illustration/Bild: Scania Industrial Maintenance AB / Ioannis Strantzalis, PEAB

Scania ska bygga en ny testbana för autonoma och elektrifierade fordon. Ett uppdrag som tilldeltas PEAB och omfattar en yta på 850.000 kvadratmeter.

På en omfattande yta om 85 hektar kommer Peab att bygga vägar och infrastruktur som möjliggör utveckling och provkörning av elektrifierade och autonoma fordon. Kontraktssumman för uppdraget uppgår till 730 miljoner kronor.

– Det är hedrande att få vara med och bygga Scanias nya testbana som ju är en viktig utveckling för hållbara transportlösningar. Jag tror att vi kommer att ha stor nytta av vår tidigare erfarenhet från liknande projekt och vi ser fram emot att starta arbetena på platsen, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. 

Projektet inkluderar anläggandet av en tre kilometer lång rundbana med kurvor i olika svårighetsgrader, samt en plattramsbro för enkel tillgång till området. Dessutom kommer cirka tio kilometer testbanor att anläggas, tillsammans med en omfattande broms- och manöverbana.

Byggstart för detta totalentreprenadprojekt är planerad att äga rum hösten 2023, med förväntad färdigställande år 2026. Ordern för detta projekt kommer att registreras under det andra kvartalet 2023.

Illustration: Scania Industrial Maintenance AB

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 08:30
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

AstraZeneca ingår avtal med Europas största leverantör

Astra

Per Alfredsson, vd AstraZeneca. Foto: Cc / AstraZeneca

AstraZeneca och Statkraft, Europas största leverantör inom förnybar energi, har undertecknat ett avtal om vindkraftsleveranser för att öka den förnybara elen i Sverige.

– Ska vi lyckas bromsa klimatförändringarna måste vi samarbeta mellan olika sektorer och tänka utanför vår egen verksamhet. Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca, i ett pressmeddelande.

AstraZeneca kommer köpa 200 gigawattimmar per år i tio år, motsvarande 80 procent av elbehovet för företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje.

Bolaget har sedan flera år tillbaka använt 100 procent certifierad förnybar el. Genom Statkraftsavtalet kommer AstraZeneca öka tillgången på förnybar energi i sina samhällen. Vindkraftsparkerna i Strömstad och Årjäng, i samma område som anläggningarna, ägs av Rabbalshede Kraft och kommer drivas av dem.

– Detta avtal bekräftar Statkrafts roll som en ledande leverantör av förnybar energi till industri i Norden och vår ambition att vara en ledande marknadsintegrator i energisystemet, säger Hallvard Granheim, Executive Vice President Markets på Statkraft.

Globalt strävar AstraZeneca efter att halvera värdekedjans klimatpåverkan fram till 2030 och minska med 90 procent fram till 2045.

Läs även: – Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors