Företag i fokus:

Facket stämmer MTR för brott mot arbetsmiljölagen

Tåg Pendel SL

Pressbild: SL

Fackförbundet ST har tagit det juridiska steget att stämma tågoperatören MTR i Arbetsdomstolen. Detta då facket anser att de brutit mot arbetsmiljölagen genom att undanhålla en viktig rapport om arbetsmiljön för tågförare.

Efter att MTR avvecklade tågvärdarna på Stockholms pendeltåg, genomfördes en undersökning om hur detta skulle påverka tågförarnas arbetsmiljö. När skyddsombuden begärde att få se rapporten, vägrade MTR att dela med sig av den. Denna handling är i strid med arbetsmiljölagen, vilket ledde till att Fackförbundet ST nu stämmer MTR.

Rapporten, som MTR beställt, visade allvarliga brister i arbetsmiljön för tågförare vid avveckling av tågvärdar till förmån för kameraövervakning. MTR hade dock tidigare försäkrat skyddsombud, Arbetsmiljöverket och allmänheten att alla risker hanterats.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Klicka på bilden för att komma till anmälan.

Förbundsjurist Joakim Lindqvist påpekar att utan rapporten kunde varken skyddsombud eller Arbetsmiljöverket granska riskerna fullt ut.

 – Undersökningen borde ha ingått som en central del i den granskning som Arbetsmiljöverket gjorde efter att skyddsombuden lagt ett skyddsstopp på verksamheten. Trots det undanhöll MTR undersökningen för såväl skyddsombud som för Arbetsmiljöverkets inspektörer. Det är ett grovt åsidosättande av Arbetsmiljölagen, säger Joakim Lindqvist, förbundsjurist på Fackförbundet ST.

Enligt arbetsmiljölagen har skyddsombud rätt att ta del av nödvändiga handlingar, men MTR delade inte rapporten förrän tre månader efter att skyddsombuden fick reda på dess existens, trots att de haft tillgång till den i sex månader.

Fackförbundet ST har varit starkt kritiskt till MTR:s hantering av personalfrågor under hela processen med avvecklingen av tågvärdarna. Storstockholms lokaltrafik (SL) har upphandlat MTR som operatör för pendeltågen och tunnelbanan.

Läs även:
MTR förlorar pendeltågsavtalet – ”Avtalet har brister”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 1 december 2023 12:48

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Container med farligt avfall till Dubai stoppades i Södertälje

Dubai-Sodertalje-hamn

Foto: Telge / Pexels

I fjol stoppades en transport från ett bolag i Strängnäs som var adresserad till Dubai i Förenade Arabemiraten. Lasten stoppades dock av svenska myndigheter som visade sig innehålla farligt avfall.

Den 15 september 2022 stoppades en container i Södertälje Hamn som var på väg till Dubai för kontroll. Containern visade sig innehålla elkablar, motorer och bildelar som inte hade tömts på oljor och farliga vätskor, vilket ledde till blandning och osäker hantering av avfallet.

Bolaget, som anordnade transporten, hävdade att det inte handlade om avfall, utan om kompletta bildelar, men åklagaren menade något helt annat. Åklagaren ifrågasatte påstående och menar att det var ett medvetet försök att vilseleda myndigheterna och dölja den olagliga exporten av farligt avfall. Dessutom hade avfallet blandats och placerats oskyddat i containern, vilket ökade risken för förorening och farliga kemiska reaktioner.

Företaget nu, enligt strafföreläggandet från Åklagarmyndigheten, betala en företagsbot på 50.000 kronor för containertransporten till Dubai.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 18:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors