Företag i fokus:

Stort åtal mot åtta personer efter misstänkt assistansfusk

Polis-Montage

Montage: Alexander Isa

I Stockholmstrakten greps under 2021 flera personer misstänkta för att ha fuskat till sig stora summor. Åtta personer har nu åtalats för bedrägeri av assistansersättning.

Det var tidig morgon den 30 augusti som polisen slog till efter en period av spaning. Misstänkta brott, som tros ha ägt rum mellan 2016 och 2020, involverar personer som även haft andra jobb parallellt med det misstänkta brottet. Bland de åtalade finns fem syskon, mamman och en närstående, anklagade för att ha utnyttjat assistansersättning utan att vara närvarande hos sin far i Södertälje.

– Brott mot välfärden är ett prioriterat område i Södertälje, och vi har arbetat under lång tid med att samla in så bra underlag som möjligt i den här omfattande utredningen, sade kommissarie Johan Allard på polisens lokalpolisområde i Södertälje i samband med tillslaget.

Artikeln fortsätter efter annonsen.

(Annonslänk)

Bland de misstänkta finns en advokat och en polis, som inledningsvis utreddes av Särskilda åklagarkammaren separat.

I november 2021 drogs anklagelserna mot polisen tillbaka samtidigt som bevisen mot de övriga stärktes. Efter en begäran om omprövning, beslutades att polisens fall skulle återupptas och utredas tillsammans med de övriga av samma åklagare, vilket också skedde.

Åtal väckt mot åtta personer
Polisen framhåller att det i huvudsak varit modern, inte de åtalade syskonen och deras två närstående, som faktiskt utförde assistansen åt fadern i Södertälje. Åtalet mot en advokat inkluderar anklagelser om att han deltog i juridiska förhandlingar samtidigt som han påstod sig utföra assistans för sin far. En annan, som arbetar som pilot, ska ha varit i tjänst ombord på ett flygplan vid de tillfällen då han hävdade att han utförde assistanstjänster. Dessutom finns det fall där andra misstänkta felaktigt tagit ut föräldrapenning som tidsmässigt inte stämmer överens med deras rapporterade assistansarbete.

Enligt åklagaren har Försäkringskassan betalat ut över sex miljoner kronor för tjänster som inte har utförts. Nu har åtal väckts mot samtliga för grovt bedrägeri, och även mamman och pappan åtalas misstänkta för medhjälp till grovt bedrägeri.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 13:03
Senast uppdaterad: 1 december 2023 13:03

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors