Företag i fokus:

Hon vinner Journalistförbundets prestigefyllda pris

Ann-Hog

Foto: Privat

Ann Högman vinner det prestigefyllda priset Årets textunder. Priset syftar till att hylla och uppmärksamma det betydelsefulla hantverket bakom undertextning inom film, tv och andra rörliga medier.

Södertäljebon Ann Högman stod som en av de flera nominerade till det nya priset ”Årets textunder” som delades ut för första gången under fredagen, den 1 december 2023.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

”Med säker hand och rutinerad fingertoppskänsla läggs ett undertextningspussel som saknar motstycke. Genomgående idiomatisk svenska, skicklig och genomtänkt segmentering, stadigt tempo, tidstypiska uttryck och tillvaratagna ordlekar – i denna översättning lämnas inget åt slumpen. Som helhet svensk undertextartradition när den är som bäst. Årets textunder 2023 tilldelas Ann Högman för undertexter av Barnmorskan i East End.”, löd nomineringen.

Undertextning är av stor betydelse då en betydande del av befolkningen inte läser böcker på fritiden och istället konsumerar rörlig bild med textning.

Priset instiftades av Journalistförbundets fackklubb Medietextarna och har som mål att framhäva framstående undertextare som har utmärkt sig under det gångna året.

Högman prisades för sitt arbete med undertextningen av tv-serien ’Barnmorskan i East End’, och erhöll stor ära, berömmelse, blommor och en elegant pokal när hon tilldelades priset.

De nominerade för Årets textunder var:

  • Annika Yberg för filmen Barbie
  • Love Waurio för serien Sex Education
  • Jennifer Warrender för filmen Där kräftorna sjunger
  • Sara Palmer för serien One Piece
  • Ann Högman för serien Barnmorskan i East End
  • Niklas Hellgren för serien Malpractice
  • Ingrid Eng för allmän skicklighet i översättning till engelska och som god kollega

Södertäljebon Ann Högman. Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 december 2023 19:00
Senast uppdaterad: 3 december 2023 15:34

Nu inledds rättegången mot två män efter dödsskjutningen

Saltskog

Foto: Läsarbild /Polisen.

Den 6 oktober 2022 sköts en 19-åring till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. På måndagen inleddes rättegången mot de två personer som står åtalade för medhjälp till mord.

Förra året inträffade en dödsskjutning där en 19-årig person avled och en 16-årig pojke skadades allvarligt i Saltskog i Södertälje. Nu har rättegången mot två män inletts för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök den 6 oktober 2022.

– Jag anser att dessa brott är en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje, sade kammaråklagare Mikael Carlsson i ett tidigare pressmeddelande.

Strax efter klockan 18:00 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt förundersökningen befann sig en svart moped i området två dagar innan mordet, men en polisbil som befann sig i orådet fick mopeden att vända tillbaka den gången.

Här flyr misstänkta mördarna efter dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Läsarbild.

Enligt förundersökningen fångas mopeden på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmas även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den når Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffar mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångas återigen på film klockan 18:14 när mopeden lämnar Saltskog.

Enligt ett vittne försökte flera personer fly undan skottlossningen. En person gömde sig bakom ett elskåp innan han kunde ta sig in genom en av portarna, precis som många andra gjorde.

Efter skottlossningen flydde gärningsmännen från platsen, men mopeden hittades cirka 45 minuter efter mordet påträffas på Prästgårdsvägen i Geneta. Strax efter det grep polisen två män med kopplingar till mopeden.

FOTO: Polisen

När männen greps i oktober häktades de misstänkta för mord och mordförsök, men rubriceringen ändrades i åtalet som väcktes under tisdagen. Enligt åklagaren hävdas det att de misstänkta männen hanterade flyktfordonet, elsparkcyklar och kläder som användes av gärningsmännen vid skjutningen. I ett garage som hyrs av en av de misstänkta hittades patroner av samma slag som användes vid skjutningen den 6 oktober i Saltskog.

De misstänkta personerna åtalas inte för att ha utfört själva skjutningen i Saltskog, då det framgår av telefonanalysen att en av männen inte befann sig på platsen vid dödsskjutningen. Istället åtalas båda männen för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök genom att äga mopeden.

Enligt åklagaren Mikael Carlsson finns det ingen bevisning som pekar mot att de åtalade har kört mopeden och utfört gärningen. Åklagaren menar att misstanken är att de åtalade personerna följde mopeden på elsparkcyklar och sedan bytte fordon med gärningsmännen när de återvände, för att sedan ta hand om mopeden efter händelsen.

Rättegången mot männen inleddes under måndagen i Attunda tingsrätt och fortsätter imorgon, den 24 maj.

Stort polispådrag efter dödsskjutningen i Saltskog i oktober 2022. Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2023 19:02
Senast uppdaterad: 23 maj 2023 19:02

Vattenläcka i centrala Södertälje – Väg helt avstängd

7765426B-84B4-462E-973E-BDE6AD0DEED1

Läsarbild

En oväntad vattenläcka inträffade tidigt på tisdagsmorgonen i centrala Södertälje och har medfört betydande konsekvenser för boende och trafik.

Klockan 08.00 stängdes vattnet av till området, vilket drabbade flera boende på Ängsgatan/Kvarnbergagatan. För närvarande är det oklart när vattenläckan förväntas vara helt åtgärdad.

-När vattenleveransen är tillbaka är det viktigt att spola kraftigt i kallvattenkranen för att få ur luft och missfärgning. Spola ej i toaletten förrän samtliga kranar är renspolade då detta kan leda till igensättning av filter och ventiler, skriver Telge.

För att hantera situationen har trafiken påverkats och en omledning har införts via Nedre Villagatan i riktning mot Scaniarinken. Kommunen uppmanar trafikanter att vara uppmärksamma och följa tydligt angivna skyltar för omledningen. Arbetet pågår intensivt för att minimera störningarna.

För uppdateringar och mer information hänvisas trafikanter till kommunens hemsida, där man kontinuerligt delar relevant information om läckan och dess påverkan på trafiken.

-Tänk på att hålla fönster och dörrar stängda under avstängningen så att fastigheten behåller värmen som redan finns. Vi arbetar så snabbt som möjligt för att du ska få fjärrvärme igen, skriver kommunkoncernen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2023 11:36
Senast uppdaterad: 23 maj 2023 11:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors