Företag i fokus:

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors