Företag i fokus:

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Pojke död i Södertälje – En person gripen

Polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

En minderårig har hittats död i Södertälje. Just nu pågår en stor insats i Södertälje med flera polisenheter och en person har gripits misstänkt för brott.

På måndagsförmiddagen, vid 11:00-tiden, tillkallades flera polis- och räddningsenheter samt en ambulanshelikopter till ett bostadsområde i Rosenlundsområdet. Detta efter att en inringare slagit larm och uppgav att det fanns en allvarligt skadad person inne i en lägenhet.

Väl på plats hittades en skadad minderårig som fördes till sjukhus med ambulans.

– När polispatrullen kom till platsen påträffades en minderårig pojke som hade livshotande skador samt en vuxen man. Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus samtidigt som livsuppehållande åtgärder genomfördes, men hans liv gick inte att rädda, säger polisens presstalesperson Ola Österling, till Telgenytt

Mannen som påträffades i lägenheten greps av polisen och är nu misstänkt för brott. Den gripna mannen och den avlidna pojken ska ha en nära relation, enligt uppgifter TV4 ska mannen vara pojkens far.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske. Vi kommer även genomföra dörrknackning, säger Ola Österling.

Enligt polisen har familjen underrättats om dödsfallet.

Polishelikopter vid Rosenlundområdet. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 14:07
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 16:29

DEBATT: Inför parfymförbud för hemtjänstpersonal

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Foto: Pexels

Det är hög tid att vi kastar ljus på ett växande problem inom vår hemtjänst – personal som bär parfym. Trots upprepade påpekanden fortsätter många kommunarbetare att bära starka och störande dofter, vilket påverkar min mamma negativt. 

Många av våra äldre och sjuka har känsliga luftvägar eller allergier och kan reagera negativt på parfymerade produkter. För dessa personer kan en doft inte bara vara en olägenhet utan en direkt hälsorisk. Jag vill inte rikta kritik mot specifika personer som besöker min mamma, som har kommunen som hemtjänstutförare, och jag vill inte heller avslöja vem min mamma är.

”Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym”

Jag har personligen sagt till flera att inte bära parfym när de besöker min mamma, och de flesta sköter sig. Men titt som tätt kommer nya hem till mamma med stark parfym. 

Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym inom hemtjänsten. Det är en liten uppoffring för personalen men kan göra en stor skillnad för dem som är i deras vård. Det är dags att vi prioriterar våra mest sårbara. 

Med hopp om förändring. 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors