Företag i fokus:

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

SENASTE NYTT: Pappa anhållen efter dödsfallet i Rosenlund

0C1420D4-FD3D-43B4-A1FD-47651F049C7F

Foto: Shamash Oyal

En pappa misstänks för att ha dödat sitt barn under måndagen i Rosenlund. Nu har åklagaren beslutat att anhålla den misstänkte mannen.

Det var vid lunchtid, vid 11-tiden, som polisen och ambulansen ryckte ut efter samtal från en orolig inringare. På plats hittades en svårt skadad pojke som fördes med illfart till sjukhus.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske, säger Ola Österling.

På plats i lägenheten kunde polisen gripa en person som tros vara pojkens far och misstänks ha dödat sitt barn. Den avlidne pojken, som enligt uppgifter till Telgenytt var i 10-årsåldern, fick livsuppehållande insatser från sjukvårdspersonal, men hans liv gick inte att rädda.

Mannen som tros vara pojkens far, greps och har nu anhållits efter beslut från åklagaren.

– Han är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten till TT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 16:59
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors