Företag i fokus:

Appelgren: – ”Ser du något, säg något”

Gunnar-Appelgren-.-2048x1471

Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun har lång erfarenhet av att bekämpa brottslighet. Under en konferens i Strängnäs delade kommunen med sig av sina kunskaper till över 100 deltagare från myndigheter och kommuner i Mälardalen.

Syftet med konferensen var att stärka samarbetet och kunskapsutbytet mellan kommuner i kampen mot organisera brottslighet. Sex Mälarkommuner, innefattande Södertälje, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn, Strängnäs och Västerås, deltog.

Carina Hjort från Södertäljes samhällsbyggnadskontor och Gunnar Appelgren från lokalpolisområde Södertälje höll en föreläsning om kommunens arbete. De beskrev bland annat hur man via samverkan mellan kommunens olika förvaltningar och polisen kunnat avslöja och lagföra en familj för omfattande bidragsbrott och utnyttjande av hyresgäster.

– Hade vi inte fått signalerna från polisen om den här familjen, kanske vi aldrig hade upptäckt brottsupplägget, säger Carina Hjort till Södertälje kommun.

Carina Hjort och Gunnar Appelgren. Foto: Södertälje kommun

Gunnar Appelgren uppmanade deltagarna att våga anmäla misstänkt brottslighet med devisen ”Ser du något, säg något” och betonade samtidigt att tystnadskulturen försvårar arbetet mot brottslighet.

– Vi behöver få bukt med tystnadskulturen. Den försvårar både polisens och kommunens arbete mot utbrett kriminellt beteende, säger Appelgren.

Konferensen resulterade i enighet om sex prioriterade arbetsområden för det fortsatta samarbetet – sunt samhällsbyggande, miljöbrott, vård och omsorg, försörjningsstöd, folkbokföringsbrott samt att våga anmäla brott.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 21:09
Senast uppdaterad: 5 december 2023 21:09

MINGELBILDER v.47 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0029-4

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.46

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 00:27

Drömmen om Superettan får vänta för Nordic United

IMG_6432

Skärmdump: Ur TV4 play

Trots en stark säsong missade Södertäljelaget, Nordic United, chansen att avancera till superettan. I en avgörande bortamatch mot Örgryte IS, föll laget med 1-0.

Efter en tung 0-1 förlust på hemmaplan var det dags för andra kvalmatchen i Göteborg där Nordic United stod inför en avgörande utmaning på Gamla Ullevi mot Örgryte IS. Med hopp om avancemang till superettan, gick laget in i matchen med hög motivation och en stark vilja att segra.

Men Örgryte var det lag som utmärkte sig.
Under första halvlekens mitt sköt Viktor Lundberg hemmalagets första mål, vilket även var 32-åringens första mål för säsongen. Nordic hamnade i underläge, vilket ställde dem i en tuff situation där de behövde göra minst två mål för en chans till avancemang.

Men Lundbergs mål blev matchens enda. Södertäljelaget hade svårigheter att skapa farliga målchanser mot ett starkt försvarande hemmalag, som lyckades stå emot fram till matchens slut.

Som ett resultat av detta kunde Örgryte IS förnyade sitt kontrakt om fortsatt spel i superettan för ännu en säsong, medan United måste samla kraft för att försöka igen nästa säsong.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 21:07
Senast uppdaterad: 26 november 2023 21:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors