Företag i fokus:

Dubbdäcksförbud över Mälarbron – Så tycker experten

42835E88-EB60-4FB8-A1AF-73BE5416E99A

Obada Bakstani, Vianor Södertälje Foto: Alexander Isa

Om två år införs dubbdäcksförbudet över Mälarbron, ett beslut som nyligen klubbades igenom av kommunfullmäktige. Men vad tycker experterna? Vad är bäst och vad ska man tänka på?

I oktober fattade kommunfullmäktige i Södertälje beslutet att införa ett dubbdäcksförbud vid Birkakorset, Mälarbron och Turingekorset. Förbudet, som träder i kraft den 1 oktober 2025, är en del av ett åtgärdsprogram för att minska de skadliga PM10-partiklarna i luften och syftar till att förbättra luftkvaliteten, särskilt kring byggnadsprojekt som påverkas av dessa partiklar.

Trots viss kritik, ser experter generellt beslutet som en positiv utveckling för miljön.

– Det finns både fördelar och nackdelar med beslutet, tycker jag. Fördelen med dubbfria vinterdäck är att de är bra för miljön till skillnad från dubbdäck som river upp asfalten, säger Obada Bakstani från Vianor, till Telgenytt.

Vad rekommenderar du för däck under vintern?

– Personligen skulle jag välja dubbdäck för bäst grepp under vinterhalvåret, men det betyder inte att jag säger att dubbfritt inte fungerar. Dubbfria vinterdäck som tillverkas idag är väldigt bra. Däremot ser jag Mälarbron som en plats där det finns stor risk för frost och ishalka, säger han, och syftar på placeringen vid kanalen.

2025 gäller dubbdäcksförbud över Mälarbron. Foto: Alexander Isa

– Jag kan ge dig ett klassiskt och enkelt exempel: när du tar ett suddgummi och drar det mot ett isblock, så händer det inte särskilt mycket. Men om du sätter in en spik och gör ett nytt försök att dra det mot isblocket, då blir det stopp. Sedan är det i regel givetvis väldigt viktigt att alltid köra försiktig, säger han.

Att beslutet klubbats igenom innebär att många måste anpassa sig och skaffa alternativa däck. Kommunen har meddelat detta i god tid, vilket ger invånarna möjlighet att förbereda sig. Enligt Obada är det dock oerhört viktigt att tänka på rätt däckval.

– Det finns två typer av dubbfria vinterdäck, Nordiska och europeiska odubbade vinterdäck. Det jag stark rekommenderar är de Nordiska som är designade och anpassade speciellt för användning i kalla väderförhållanden och är mer effektiva, säger Obada Bakstani.

Detaljer kring vilka specifika vägar som omfattas och hur förbudet ska genomföras är ännu inte klargjorda.

Läs även: – KLART: Då börjar dubbdäcksförbudet gälla i Södertälje

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 13:07
Senast uppdaterad: 6 december 2023 13:17

Larm om villabrand – flera räddningsenheter ryckte ut

Brandkår

Arkivbild

Under natten larmades räddningstjänsten till en brand i en villa i Viksberg. Branden, som upptäcktes i källaren, kunde snabbt släckas av de boende.

(Annonslänk)

Strax efter klockan 01:21 natten mot måndag nådde larmet om en brand räddningstjänsten, och flera enheter ryckte omedelbart ut till adressen på Viksbergsvägen. Vid ankomsten till platsen konstaterade räddningstjänsten att en brand hade startat i ett källarutrymme i byggnaden.

– Det ska ha brunnit i en elcentral som var belägen i ett källarutrymme. Det ska ha sedan spridit sig till ved som låg på golvet. Boende släckte branden och vi är där för att vädra ut, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Tack vare snabbt och effektivt agerande från boende kunde branden begränsas till utrymmet där den startade. Inga personskador rapporterades i samband med händelsen, och brandorsaken är för närvarande under utredning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 02:18
Senast uppdaterad: 15 april 2024 02:20

INSÄNDARE: En täljebos syn på Hjälmsättra 1:3s utveckling

Skärmavbild 2024-04-15 kl. 10.19.33

Bild/Illustration: Södertälje kommun

HSB planerar att bygga höghus och radhus på Hjälmsättra 1:3, ett område kännetecknat av naturmark med lantlig karaktär, omgiven av skog och småhusbebyggelse. Området, beläget vid Tallbystrands naturreservat är en del av den gröna korridoren till Bornsjön och Storstockholms reservvattentäkt, vilket är kritiskt för regionens ekologi.

Alla samfällighetsföreningar i området, vilket innefattar mer än 1500 boende i viksberg/viksäter uppvaktade politiken, Buller (S), där föreningarna, alla med olika ingångsvinklar ändå framförde den gemensamma synen att man ville behålla den lummiga och lantliga bebyggelsekaraktären med mycket hög social sammanhållning och att området är viktigt naturmässigt.

  • Men, lyssnar politikerna? Knappast, man går på HSB´s idéer och inte lokalsamhällets.
    Inte nog med det man gör en detaljplan som är så generös att förutom höghusen vet ingen vad som ska byggas radhus, parhus eller villor? Spelar väl ingen roll HSB får göra som de vill, det anser politikerna.

Referensbilder

Miljöpåverkan och ekonomiska konsekvenser:
Grundvattnet, som ligger nära ytan, kräver specialtillstånd och kostsamma lösningar för vatten och avlopp, inklusive specialtillverkade pumpstationer med anläggningar under grundvattennivån. Dessutom är området en del av Bornsjöns vattenskyddsområde, skylten som talar om det går inte att missa. Kostnaderna för att bygga ut vatten och avlopp överstiger vida anslutningsavgifterna men kostnaden får telgeborna betala, inte HSB det har politikerna bestämt.

När vi pratar om miljö får vi inte glömma den elektromagnetiska strålningen från luftledningar som passerar genom områdets nordöstra hörn. Kanske en 170Kw ledning i framtiden. Det gör inget HSB får som de vill bygg så nära man får tycker politikerna.

”HSB bygger bort och politikerna betalar HSB 400.000kr för det.”

Biologisk mångfald:
Förutom att de vattenhål som frekvent används av både älg, vildsvin, rådjur och allt småvilt som finns kommer reduceras till en spillra, försvinner områden som är hem för flera skyddade arter, bland dessa finns den Större vattensalamandern, Kungsfågeln, Gröngölingen och svamparten Tallticka. Dessa arter är redan känsliga för habitatförlust och för att få bygga ska arterna flytta på sig. Politikernas brist på hänsyn till dessa arter är alarmerande. För att HSB i huvud taget ska kunna bygga måste långtgående skyddsåtgärder och framtida uppföljningsprogram hanteras, det har Länsstyrelsen bestämt, men får HSB stå för fiolerna? Nej det får vi södertäljebor bekosta för all framtid, det har politikerna bestämt.

(Annonslänk)

Nej HSB ska betala så lite som möjligt och Södertäljeborna ska bli glada för vi ska få förbättrad tillgängligheten till Talbyskogens naturreservat, vi ska få 10 parkeringsplatser för att få besöka den fina naturen som HSB bygger bort och politikerna betalar HSB 400 000kr för det.

Sammanfattning:
Detta scenario väcker frågor om varför politikerna ställer upp på HSBs önskan om exploatering på bekostnad av både den biologiska mångfalden och Södertäljebornas ekonomi.
Är det så här Södertäljes politiker hanterar våra skattemedel?
Varför ställer sig politikerna bakom ett projekt som tydligt underminerar både miljömässig hållbarhet och ekonomisk sans? Varför subventioneras ett stort byggbolags vinster på bekostnad av Södertäljebornas vilja, ekonomi och hälsa?

I slutändan måste vi fråga oss – för vems skull bygger vi i vår kommun? Och till vilket pris?

/ Täljebo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 00:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors