Företag i fokus:

Lyckad insamlingsgala till förmån för barn i nöd

Pischa-bland-publiken

Foto: Hopig Khachadourian.

ADFA lyckades samla in över en halvmiljon kronor. Över tvåhundra gäster hade på fredagskvällen klätt upp sig och samlats för hjälporganisationen ADFA:s årliga julgala. Den hölls för andra året i rad på Mor Afrems festlokal i Geneta. 

ADFA som också tidigare haft stora artister som Petra Marklund, Albin Meldau och Filip Dikmen som dragplåster hade även i år många kända svenskar på scen. Komikern och författaren Zinat Pirzadeh, som tidigare i år var konferencier för evenemanget Kungens 50 år vid tronen, var en av två konferencierer.

Den andra var Pischa Strindstedt, tv-programmets Biggest Losers ena programledare och en av Sveriges mest omtyckta träningsprofiler. Jonglören och tankeläsaren Bobbo Jäderfeldt som innehar fem Guiness rekord fick publiken att häpna. Pascal Bachir och hans orkester stod för den assyriska/syrianska och arabiska musiken som fick många att dansa. Sångerskan Noor Aljabiri från Södertälje fick stående ovationer för sina covers och för sin låt ”To the one lost little girl”. Den andra lokala förmågan, KubaDance Company, fick också stora applåder och hurrarop. 

KubaDance Company. Foto: Hopig Khachadourian.

HusbilsAnnika aka Annika Elgeskog blev intervjuad av Strindstedt och berättade lite om ADFA:s verksamhet, om bland andra pojken Joel som ADFA hjälper. Han förlorade allt under under jordbävningen i Turkiet, sina föräldrar, sitt hem och grannskapet han växte upp i.

Elgeskog som sitter i ADFA:s styrelse gav i höst ut sina memoarer Största möjliga frihet på fyra hjul. Hon har varit i Libanon för att hjälpa till att organisera och administrera utdelning av mat till över tusen familjer samt  hjälpa personer i behov av akut sjukvård. Hon var också med som volontär under tiden för ADFA:s stora verksamhet för ukrainare i Polen och Ukraina.  

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Tillsammans med vad vi samlade in till Armenien för en tid sedan fick vi ihop över en halv miljon kronor. Det är fantastiskt. Vi vet ju att det är svåra tider för många i Sverige, inflationen med höga räntor och dyra matpriser och hade inte räknat med att få in så mycket pengar. Vi är så oerhörd tacksamma för den generositet som visats, säger Elgeskog till Telgenytt. 

Sångerskan Noor Aljabiri. Foto: Hopig Khachadourian.

Pischa Strindstedt. Foto: Hopig Khachadourian.

Annika Elgeskog. Foto: Hopig Khachadourian.

ADFAs grundare, Nuri Kino och Bobbo Jäderfeldt. Foto: Hopig Khachadourian.

Zinat Pirzadeh och Pischa Strindstedt. Foto: Hopig Khachadourian.

Annika Elgeskog i Libanon. Foto: Eli Rizkallah

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 17:02
Senast uppdaterad: 6 december 2023 17:02

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors