Företag i fokus:

Lyckad insamlingsgala till förmån för barn i nöd

Pischa-bland-publiken

Foto: Hopig Khachadourian.

ADFA lyckades samla in över en halvmiljon kronor. Över tvåhundra gäster hade på fredagskvällen klätt upp sig och samlats för hjälporganisationen ADFA:s årliga julgala. Den hölls för andra året i rad på Mor Afrems festlokal i Geneta. 

ADFA som också tidigare haft stora artister som Petra Marklund, Albin Meldau och Filip Dikmen som dragplåster hade även i år många kända svenskar på scen. Komikern och författaren Zinat Pirzadeh, som tidigare i år var konferencier för evenemanget Kungens 50 år vid tronen, var en av två konferencierer.

Den andra var Pischa Strindstedt, tv-programmets Biggest Losers ena programledare och en av Sveriges mest omtyckta träningsprofiler. Jonglören och tankeläsaren Bobbo Jäderfeldt som innehar fem Guiness rekord fick publiken att häpna. Pascal Bachir och hans orkester stod för den assyriska/syrianska och arabiska musiken som fick många att dansa. Sångerskan Noor Aljabiri från Södertälje fick stående ovationer för sina covers och för sin låt ”To the one lost little girl”. Den andra lokala förmågan, KubaDance Company, fick också stora applåder och hurrarop. 

KubaDance Company. Foto: Hopig Khachadourian.

HusbilsAnnika aka Annika Elgeskog blev intervjuad av Strindstedt och berättade lite om ADFA:s verksamhet, om bland andra pojken Joel som ADFA hjälper. Han förlorade allt under under jordbävningen i Turkiet, sina föräldrar, sitt hem och grannskapet han växte upp i.

Elgeskog som sitter i ADFA:s styrelse gav i höst ut sina memoarer Största möjliga frihet på fyra hjul. Hon har varit i Libanon för att hjälpa till att organisera och administrera utdelning av mat till över tusen familjer samt  hjälpa personer i behov av akut sjukvård. Hon var också med som volontär under tiden för ADFA:s stora verksamhet för ukrainare i Polen och Ukraina.  

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Tillsammans med vad vi samlade in till Armenien för en tid sedan fick vi ihop över en halv miljon kronor. Det är fantastiskt. Vi vet ju att det är svåra tider för många i Sverige, inflationen med höga räntor och dyra matpriser och hade inte räknat med att få in så mycket pengar. Vi är så oerhörd tacksamma för den generositet som visats, säger Elgeskog till Telgenytt. 

Sångerskan Noor Aljabiri. Foto: Hopig Khachadourian.

Pischa Strindstedt. Foto: Hopig Khachadourian.

Annika Elgeskog. Foto: Hopig Khachadourian.

ADFAs grundare, Nuri Kino och Bobbo Jäderfeldt. Foto: Hopig Khachadourian.

Zinat Pirzadeh och Pischa Strindstedt. Foto: Hopig Khachadourian.

Annika Elgeskog i Libanon. Foto: Eli Rizkallah

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 17:02
Senast uppdaterad: 6 december 2023 17:02

Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

IMG_8104

Foto: Privat/Shamash Oyal

I kölvattnet av den tragiska händelsen i Rosenlund, där en nioårig pojke miste livet, har Josefin Anero från Södertälje tagit initiativ till att samla in pengar för att hedra pojken och stödja familjen.

– Många har hört av sig och frågat hur de kan hjälpa till, förutom att swisha och dela vidare min story på Instagram, säger Anero till Telgenytt

Det har nu passerar mer än en vecka som en pojke hittades svårt skadad i en lägenheten och senare avled. Pojkens pappa, som befann sig i bostaden vid tillfället för händelsen, greps av polisen och häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord.

Josefin Aneros, vars dotter umgicks med pojken, beslutade att organisera en insamling, inte bara för att stödja familjen i denna svåra tid, utan också att skapa ett varaktigt minne av pojken.

– Efter en så tragisk händelse känner man sig maktlös inför de närmaste anhöriga. Men eftersom min dotter var en väldigt nära vän till pojken och de gick i samma klass, kände jag att en insamling i hans namn var det minsta jag praktiskt kunde göra, säger Anero till Telgenytt

Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Foto: Shamash Oyal

Ursprungligen syftade insamlingen till att samla in tillräckligt med pengar för att kunna skicka ett vackert blomsterarrangemang till begravningen. Men när insamlingen växte, insåg Anero att det skulle bli ett överskott. Initiativet väckte stor uppmärksamhet och har fått omfattande stöd från Södertäljes invånare, vilket återspeglar deras solidaritet och sorg över den unga pojkens tragiska bortgång.

Initiativet är ett bevis på den starka gemenskapskänslan i Södertälje och visar hur staden kan samla kraft i svåra tider. Josefin Anero och de som deltar i insamlingen representerar en ljuspunkt i en annars mörk och sorglig händelse.

Insamlingen kommer att pågå fram till begravningen, och eventuellt överskott kommer även att användas för att täcka andra kostnader som är relaterade till begravningsceremonin.

– Jag tror att det sista man som sörjande mamma vill tänka på när ens barn har gått bort är ekonomiska hinder i begravningsfrågan, om det nu finns sådana. Jag kommer att ha dialog med mamman angående placering av resterande medel. Alternativet är att skänka det till lämplig stiftelse, säger Josefin Anero.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha till 070 953 15 08

Läs även: – Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 12:54

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors