Företag i fokus:

Lokal pub utsatt för inbrott och vandalisering

AD02D614-678C-4F29-9C14-6F9A5DA79523

Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök. Foto: Alexander Isa

Mitt under dagen drabbades en lokal pub av ett inbrott och vandalisering när en tjuv tog sig in genom att krossa en fönsterruta på baksidan. Trots snabbt agerande från polisen lyckades tjuven undkomma.

En oidentifierad tjuv bröt sig under torsdagen in i den populära lokal puben, Lovise Bar&Kök i centrala Södertälje.

Vid 14-tiden krossade han en fönsterruta på baksidan och gick sedan till väga genom att vandalisera puben och spruta pulversläckare över stora delar av lokalen. I samband med inbrottet försökte tjuven stjäla en mängd värdefulla föremål, inklusive alkohol och en dator. Men mitt under det pågående inbrottsförsöket anlände en polispatrull till platsen och fick syn på den misstänkte tjuven, som enligt uppgifter till Telgenytt är en man i 40-årsåldern.

Tjuven bröt sig in via bakvägen och lirkade upp låset utifrån. Foto: Alexander Isa

– Beröm till polisen som var så snabba på plats, men att han lyckades komma undan förblir en gåta, säger Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök.

Till Telgenytt berättar ansvarige att när polisen anlände till platsen, säkrades utgångarna. Trots det lyckades tjuven undkomma genom samma väg han använde för att ta sig in via baksidan, även om polisinsatsen inkluderade en polishund.

– Det är oerhört tråkgit att vår restaurang har drabbats av detta inbrott och vandalisering. Vi har jobbat hårt för att skapa en trevlig plats för våra gäster att njuta av och det är hjärtskärande att se all den förstörelse som har skett. Vi är tacksamma för det snabba ingripandet från polisen och hoppas att de snart kommer att gripa den skyldige så att vi kan få rättvisa. Vårt fokus just nu är att återställa skadorna och fortsätta erbjuda en trygg och välkomnande atmosfär för våra gäster, säger Varli, som berättar att de öppnar senare ikväll på grund av incidenten.

Anmälan upprättad.

– Larmet kom via ett vaktbolag som upptäckte inbrottet på övervakningskameror. Det var en ensam man som tog sig in. Inbrottstjuven ska ha sprungit från platsen när vi anlände. Vi kontrollerade en man i 20-årsåldern, men för närvarande har vi ingen misstänkt person gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt polisen har en anmälan om skadegöresle och olaga intrång upprättat.

Inbrottstjuven hann packa ner alkohol, en dator och andra värdesaker innan han tvingades lämna platsen för att fly. Foto: Alexander Isa

Polishundens fotspår i samband med sökinsatsen. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa

Inbrottstjuven sprutade pulversläckare i stora delar av lokalen, inklusive köket. Foto: Alexander Isa.

Via dörren på baksidan bröt inbrottstjuven sig in och misstänks ha flytt samma väg. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 17:42
Senast uppdaterad: 7 december 2023 17:47

Förare i diket – misstänks för rattfylleri i Nykvarn

Ambulans

Arkivbild

Under natten inträffade en trafikolycka vid Nykvarn, där en personbil hamnade i diket. Föraren misstänks nu för rattfylleri.

Bilolycka inträffade strax före klockan 03.00 natten mot tisdag. Polis och ambulanspersonal skyndade till olycksplatsen på E20 efter larm om en personbil som av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket.

Föraren, en ung man, väckte snabbt misstankar hos de framkomna tjänstemännen för att ha kört bilen påverkad. Utöver rattfylleri misstänks han även för olovlig körning och olovligt brukande av fordonet och en formell anmälan upprättades.

Skadeläget är ännu oklart, men enligt polisens uppgifter, som utreder händelsen vidare, fördes mannen till sjukhus för vidare undersökningar.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:50
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:50

Nytt kapitel för Södertälje pastorat med ny kyrkoherde

432364113_1538255343383039_9212073624204051953_n-1

Foto: Södertälje pastorat/Angelica Windolf

Matts Sandström har officiellt tillträtt rollen som kyrkoherde i Södertälje pastorat. I april hålls dessutom en välkomnande ceremoni ledd av biskop Johan Dalman i S:ta Ragnhilds kyrka.

(Annonslänk)

Efter en period av förändring och förväntan, har Södertälje pastorat officiellt välkomnat Matts Sandström som sin nya kyrkoherde. Sedan Ralph Sjöholms avgång i maj förra året och en interimsperiod med en tillförordnad kyrkoherde, fyller Sandström nu denna viktiga position. Han tillträdde formellt sin nya roll fredagen den 15 mars 2024, efter att ha tjänstgjort som kyrkoherde i både Järna-Vårdinge pastorat och tidigare i Mora församling samt Alfta-Ovanåkers församling.

Söndagen den 14 april kommer att markera en ny början för både Sandström och Södertälje pastorat, då biskopen i Strängnäs stift, Johan Dalman, officiellt kommer att motta honom under högmässan i S:ta Ragnhilds kyrka.

Evenemanget kommer att fortsätta efter gudstjänsten i församlingshemmet, S:ta Ragnhildsgården, där kyrkorådet arrangerar för samvaro och enklare förtäring. Denna sammankomst ger församlingsmedlemmarna en chans att personligen möta sin nya kyrkoherde och välkomna honom till gemenskapen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors