Företag i fokus:

Lokal pub utsatt för inbrott och vandalisering

AD02D614-678C-4F29-9C14-6F9A5DA79523

Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök. Foto: Alexander Isa

Mitt under dagen drabbades en lokal pub av ett inbrott och vandalisering när en tjuv tog sig in genom att krossa en fönsterruta på baksidan. Trots snabbt agerande från polisen lyckades tjuven undkomma.

En oidentifierad tjuv bröt sig under torsdagen in i den populära lokal puben, Lovise Bar&Kök i centrala Södertälje.

Vid 14-tiden krossade han en fönsterruta på baksidan och gick sedan till väga genom att vandalisera puben och spruta pulversläckare över stora delar av lokalen. I samband med inbrottet försökte tjuven stjäla en mängd värdefulla föremål, inklusive alkohol och en dator. Men mitt under det pågående inbrottsförsöket anlände en polispatrull till platsen och fick syn på den misstänkte tjuven, som enligt uppgifter till Telgenytt är en man i 40-årsåldern.

Tjuven bröt sig in via bakvägen och lirkade upp låset utifrån. Foto: Alexander Isa

– Beröm till polisen som var så snabba på plats, men att han lyckades komma undan förblir en gåta, säger Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök.

Till Telgenytt berättar ansvarige att när polisen anlände till platsen, säkrades utgångarna. Trots det lyckades tjuven undkomma genom samma väg han använde för att ta sig in via baksidan, även om polisinsatsen inkluderade en polishund.

– Det är oerhört tråkgit att vår restaurang har drabbats av detta inbrott och vandalisering. Vi har jobbat hårt för att skapa en trevlig plats för våra gäster att njuta av och det är hjärtskärande att se all den förstörelse som har skett. Vi är tacksamma för det snabba ingripandet från polisen och hoppas att de snart kommer att gripa den skyldige så att vi kan få rättvisa. Vårt fokus just nu är att återställa skadorna och fortsätta erbjuda en trygg och välkomnande atmosfär för våra gäster, säger Varli, som berättar att de öppnar senare ikväll på grund av incidenten.

Anmälan upprättad.

– Larmet kom via ett vaktbolag som upptäckte inbrottet på övervakningskameror. Det var en ensam man som tog sig in. Inbrottstjuven ska ha sprungit från platsen när vi anlände. Vi kontrollerade en man i 20-årsåldern, men för närvarande har vi ingen misstänkt person gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt polisen har en anmälan om skadegöresle och olaga intrång upprättat.

Inbrottstjuven hann packa ner alkohol, en dator och andra värdesaker innan han tvingades lämna platsen för att fly. Foto: Alexander Isa

Polishundens fotspår i samband med sökinsatsen. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa

Inbrottstjuven sprutade pulversläckare i stora delar av lokalen, inklusive köket. Foto: Alexander Isa.

Via dörren på baksidan bröt inbrottstjuven sig in och misstänks ha flytt samma väg. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 17:42
Senast uppdaterad: 7 december 2023 17:47

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors