Företag i fokus:

Lokal pub utsatt för inbrott och vandalisering

AD02D614-678C-4F29-9C14-6F9A5DA79523

Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök. Foto: Alexander Isa

Mitt under dagen drabbades en lokal pub av ett inbrott och vandalisering när en tjuv tog sig in genom att krossa en fönsterruta på baksidan. Trots snabbt agerande från polisen lyckades tjuven undkomma.

En oidentifierad tjuv bröt sig under torsdagen in i den populära lokal puben, Lovise Bar&Kök i centrala Södertälje.

Vid 14-tiden krossade han en fönsterruta på baksidan och gick sedan till väga genom att vandalisera puben och spruta pulversläckare över stora delar av lokalen. I samband med inbrottet försökte tjuven stjäla en mängd värdefulla föremål, inklusive alkohol och en dator. Men mitt under det pågående inbrottsförsöket anlände en polispatrull till platsen och fick syn på den misstänkte tjuven, som enligt uppgifter till Telgenytt är en man i 40-årsåldern.

Tjuven bröt sig in via bakvägen och lirkade upp låset utifrån. Foto: Alexander Isa

– Beröm till polisen som var så snabba på plats, men att han lyckades komma undan förblir en gåta, säger Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök.

Till Telgenytt berättar ansvarige att när polisen anlände till platsen, säkrades utgångarna. Trots det lyckades tjuven undkomma genom samma väg han använde för att ta sig in via baksidan, även om polisinsatsen inkluderade en polishund.

– Det är oerhört tråkgit att vår restaurang har drabbats av detta inbrott och vandalisering. Vi har jobbat hårt för att skapa en trevlig plats för våra gäster att njuta av och det är hjärtskärande att se all den förstörelse som har skett. Vi är tacksamma för det snabba ingripandet från polisen och hoppas att de snart kommer att gripa den skyldige så att vi kan få rättvisa. Vårt fokus just nu är att återställa skadorna och fortsätta erbjuda en trygg och välkomnande atmosfär för våra gäster, säger Varli, som berättar att de öppnar senare ikväll på grund av incidenten.

Anmälan upprättad.

– Larmet kom via ett vaktbolag som upptäckte inbrottet på övervakningskameror. Det var en ensam man som tog sig in. Inbrottstjuven ska ha sprungit från platsen när vi anlände. Vi kontrollerade en man i 20-årsåldern, men för närvarande har vi ingen misstänkt person gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt polisen har en anmälan om skadegöresle och olaga intrång upprättat.

Inbrottstjuven hann packa ner alkohol, en dator och andra värdesaker innan han tvingades lämna platsen för att fly. Foto: Alexander Isa

Polishundens fotspår i samband med sökinsatsen. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa

Inbrottstjuven sprutade pulversläckare i stora delar av lokalen, inklusive köket. Foto: Alexander Isa.

Via dörren på baksidan bröt inbrottstjuven sig in och misstänks ha flytt samma väg. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 17:42
Senast uppdaterad: 7 december 2023 17:47

16-årig flicka häktad – greps med pistol i centrum

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

En 16-årig flicka har häktats av tingsrätt, misstänkt för innehav av pistol och därmed grovt vapenbrott.

(Annonslänk)

I helgen greps flickan efter en kontroll på ett pendeltåg i Södertälje centrum. Vid kontrollen upptäcktes att hon bar på en pistol, men det är för närvarande oklart om tåget hade ankommit till Södertälje eller om det var på väg därifrån.

Flickan, som är skriven på en adress i Skärholmen, anhölls men har nu häktats i väntan på vidare utredning.

Kammaråklagare Karin Hammar, intervjuad av LT och som först rapporterade om ärendet, upplyser att det inte föreligger några indikationer på att flickan handlade på uppdrag från kriminella för att antingen leverera vapnet eller använda det mot någon.

– Hon har ingen direkt koppling till Södertälje, vi har en del utredningsmässigt att göra för att se vad hon gjorde där, säger Hammar till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 17:49
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 17:49

SENASTE NYTT: Fem spelare lämnar SSK

3CF67D91-EC0A-4285-B89C-B7C36323C65A

Officiellt att fem spelare lämnar SSK, från vänster Tomas Sholl, Claes Endre och Dominic Turgeon
Foto: Shamash Oyal/Daniel Hansson

Säsongen tog slut för SSK i söndags och nu börjar förberedelserna för att få ihop ett slagkraftigt lag till nästa säsong.

Södertälje Sportklubb kommunicerade idag ut via sina sociala medier att fem spelare från A-laget lämnar klubben. De båda målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre blir inte kvar i klubben.

Likaså har backen Veeti Vainio fått beskedet att det inte blir någon fortsättning i SSK. Importerna Dominic Turgeon och Stelio Mattheos, tillika forwards är två andra som också blivit avtackade.

Veeti Vainio som inför säsongen kom från seriekonkurrenten Björklöven var det mest väntade namnet av de fem namnen som offentliggjordes idag. Den finländske backen hann bara spela 11 matcher för SSK innan en skada stoppade honom och höll honom borta från resten av säsongen.

Det blev bara 11 matcher för #16 Veeti Vainio i SSK, en skada och operation satte stopp för vidare spel
Foto: Daniel Hansson

Målvaktsparet Tomas Sholl och Claes Endre har det funnits spekulationer i diverse medier om att de inte skulle vara aktuella för klubben att förlänga avtalen med. Något som varken har bekräftats eller dementerats av sportsligt ansvariga i klubben.

Sholl blev tidigt förstavalet och fick stå en lång rad av matcher i början av säsongen. När han sedan drabbades av en hjärnskakning och blev indisponibel under fem matcher stod Claes Endre och gjorde det helt okej. Nu lämnar alltså bägge efter bara en säsong i SSK.

Dominic Turgeon växte in i det Hockeyallsvenska spelet allt efter som och stod för ett stabilt spel tvåvägsspel innan han under några matcher tvingades till frånvaro på grund av skada. Efter det kom han inte riktigt upp i den nivå han hade innan skadan. 48 matcher blev det totalt för den amerikansk- kanadensiska centern i Södertälje.

Den kanadensiska forwarden Stelio Mattheos värvades av Sportchef Emil Georgsson en bit in i oktober (2023) för att öka konkurrensen i truppen. Mattheos blev en offensiv injektion i laget och hade ett bra poängsnitt den första tiden i SSK men hans formkurva dalade i slutet av grundserien precis som resten av lagets. Han blev sedan sjuk i samband med slutspelet och hann bara spela en match där innan SSK:s sorti från det samma.

Sportchef Emil Georgsson har sökts för kommentar

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 12:33
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors