Företag i fokus:

SSK:s import-värvning har vuxit in i HA-kostymen

Dominic Turgeon

Dominic Turgeon, center i SSK Foto: Daniel Hansson

Dominic Turgeon har undan för undan växt ut till en stabil tvåvägsspelare i hockeyallsvenskan för SSK.

I de senaste matcherna har han varit center mellan Ludwig Blomstrand och Sebastian dyk, en formation med potential att vara en producerande toppkedja i ligan.

-Jag tror vi kommer att kunna bli en lyckosam formation, säger Turgeon om samarbetet med Blomstrand och Dyk.

Den amerikansk-kanadensiske centern värvades till Södertälje SK från Finland och Liiga laget Ässet. Han bytte land och från en högsta liga till en andraliga. Enligt Turgeon själv är det dock inte att se som ett ”nerköp”.

-Förra säsongen var mitt första år i Europa. När jag tittade över alternativen inför den här säsongen så fick jag en bra känsla när jag pratade med Magnus Bogren och Emil Georgsson. Att jag skulle komma till en härlig miljö och ett bra hockeylag som vill uppåt.

-Jag är glad över mitt val och är inte annat än nöjd att få vara här.

-Du verkar trivas utmärkt i laget och med klubben.

-Jag gillar verkligen allt här, det är en härlig miljö, kul att varje dag komma till rinken. Att vara en del av ett bra hockeylag, en bra organisation med väldigt bra och hängivna supportrar.

-Är överväldigad för varje dag jag får möjligheten att spela hockey här och njuter av framstegen vi gör som lag. Det är väldigt kul.

I onsdags vann Turgeon och hans SSK över AIK på Hovet. En ny stabil insats av honom och laget, som har spelat in 26 poäng av 30 möjliga i de senaste tio matcherna. Den 27-åriga centern var nöjd med hur matchen genomfördes:

-Vi gjorde en stabil insats överlag. Vi fick en bra start på matchen, jobbade hårt och hade ett snabbt spel. Det är precis så som vi vill spela.

Efter en viss tid av anpassning till den större isen och spelstilen här anser jag att du hittat ditt spel och agerar stabilt i bägge zonerna. Håller du med mig?

-Försäsongen var bra för mig, så jag kunde lära mig hur hockeyn spelas här i Sverige. Det tog definitivt några matcher att vänja mig men har blivit mer och mer bekväm ju längre säsongen har gått.

-Har hittat ett sätt i mitt spel anpassat till hur man behöver agera på isen här. Det är väldigt kul att spela den typen av hockey och tycker jag har anpassat mig bra till spelsättet här.

Läs även: SSK tog revansch på Gnaget

Turgeon har de senaste matcherna spelat i en formation ihop med Ludwig Blomstrand och Sebastian Dyk. Den formationen var riktigt bra mot BIK Karlskoga, tog för sig även i onsdagens match mot AIK och börjar kugga i varandra mer och mer.

Det finns potential att denna trio kan bli ännu ett offensivt vapen för laget att luta sig mot och som kan avlasta den redan starka kedjan med Linus Videll, Filiph Engsund och Marcus Eriksson.

-Det tror jag absolut att vi kan, menar Turgeon.

-Blomstrand var ju avstängd några matcher så vi hade ju inte spelat ihop på ett tag. Nu har vi fått några matcher och Blomstrands spel blir bättre och bättre.

-Vi skapar chanser och ju längre säsongen går så kommer det bli ännu bättre. Ännu mer kemi mellan oss och jag tror vi kommer att kunna bli en lyckosam formation längre fram.

Turgeon och Dyk (#45) börjar hitta kemin Foto: Daniel Hansson

Dominic beskrivs som en tvåvägscenter, han började bra med ett antal mål och assist i de första matcherna av serien. Sedan har poängproduktionen för honom inte varit lika frekvent i matcherna.

Är du nöjd med ditt offensiva spel hittills?

-Jag tycker jag hade en bra start med poängproduktionen i början av serien. Sedan hade jag några matcher där jag inte producerade så mycket poäng framåt men kom ändå till lägen och målchanser. Jag är rätt tillfreds med mitt spel överlag.

På frågan om vad som varit nycklarna till att laget just nu är formstarkast i Hockeyallsvenskan och kommer vara viktiga resten av säsongen för att fortsätta vinna matcher:

-Jag tycker vi har ett väldigt skickligt lag, en viktig sak för oss och som vi också har blivit betydligt bättre på är spelet i försvarszonen. Att försvara oss med alla fem i egen zon och på så sätt skapa chanser offensivt genom att snabbare få ut pucken ur defensiv zon. Det har till slut givit oss en skjuts i rätt riktning.

Hur långt kan det ta er?

-Vi vill såklart vara med i toppen och fortsätta spela långt fram på vårkanten. Vi tar dag för dag, match för match. Vi ska såklart göra allt vi kan för att nå hela vägen.

Att Dominic Turgeon trivs i Södertälje SK har framgått i den här intervjun. Men hur ser han på framtiden?

-Jag älskar verkligen allt med att vara här. Mina tankar har inte varit så långt framme ännu utan fokuserar först och främst på den här säsongen och försöka gå så långt som möjligt med laget.

-Man vet aldrig men fokuset ligger som sagt på att slutföra den här säsongen först och främst.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 11:14
Senast uppdaterad: 8 december 2023 11:14

Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

9FD130F5-3A2C-4402-A113-14E66688C067

Foto: Arkivbild / Pxfuel

En man fick polisen att rycka ut efter att ha ringt in och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet, men istället hittades han på en pub i centrala Södertälje. Nu dömds han till böter för det falska larmet

Den 30 januari i år hände en händelse som ledde till onödig utryckning av flera polispatruller. En 50-årig man hade ringt in till larmcentralen och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet. Efter att polisen snabbt svarade på larmet upptäcktes dock att mannen inte befann sig i sin lägenhet, utan istället var på en pub i centrala Södertälje.

Det visade sig att hans uppgifter om den hotande eldsvådan var falska. Att ringa in falska larm är allvarligt och kan få allvarliga konsekvenser för både polisens resurser och för de personer som kan ha behövt hjälp samtidigt som resurserna var upptagna med det falska larmet. Som ett resultat av den oriktiga uppgiften har mannen nu åläggts att betala böter för sitt handlande.

Mannen är tidigare dömd för hot mot tjänsteman och penningtvättsbrott och bötfälls nu till böter för falskt larm på 6600 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:50

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors