Företag i fokus:

SSK:s import-värvning har vuxit in i HA-kostymen

Dominic Turgeon

Dominic Turgeon, center i SSK Foto: Daniel Hansson

Dominic Turgeon har undan för undan växt ut till en stabil tvåvägsspelare i hockeyallsvenskan för SSK.

I de senaste matcherna har han varit center mellan Ludwig Blomstrand och Sebastian dyk, en formation med potential att vara en producerande toppkedja i ligan.

-Jag tror vi kommer att kunna bli en lyckosam formation, säger Turgeon om samarbetet med Blomstrand och Dyk.

Den amerikansk-kanadensiske centern värvades till Södertälje SK från Finland och Liiga laget Ässet. Han bytte land och från en högsta liga till en andraliga. Enligt Turgeon själv är det dock inte att se som ett ”nerköp”.

-Förra säsongen var mitt första år i Europa. När jag tittade över alternativen inför den här säsongen så fick jag en bra känsla när jag pratade med Magnus Bogren och Emil Georgsson. Att jag skulle komma till en härlig miljö och ett bra hockeylag som vill uppåt.

-Jag är glad över mitt val och är inte annat än nöjd att få vara här.

-Du verkar trivas utmärkt i laget och med klubben.

-Jag gillar verkligen allt här, det är en härlig miljö, kul att varje dag komma till rinken. Att vara en del av ett bra hockeylag, en bra organisation med väldigt bra och hängivna supportrar.

-Är överväldigad för varje dag jag får möjligheten att spela hockey här och njuter av framstegen vi gör som lag. Det är väldigt kul.

I onsdags vann Turgeon och hans SSK över AIK på Hovet. En ny stabil insats av honom och laget, som har spelat in 26 poäng av 30 möjliga i de senaste tio matcherna. Den 27-åriga centern var nöjd med hur matchen genomfördes:

-Vi gjorde en stabil insats överlag. Vi fick en bra start på matchen, jobbade hårt och hade ett snabbt spel. Det är precis så som vi vill spela.

Efter en viss tid av anpassning till den större isen och spelstilen här anser jag att du hittat ditt spel och agerar stabilt i bägge zonerna. Håller du med mig?

-Försäsongen var bra för mig, så jag kunde lära mig hur hockeyn spelas här i Sverige. Det tog definitivt några matcher att vänja mig men har blivit mer och mer bekväm ju längre säsongen har gått.

-Har hittat ett sätt i mitt spel anpassat till hur man behöver agera på isen här. Det är väldigt kul att spela den typen av hockey och tycker jag har anpassat mig bra till spelsättet här.

Läs även: SSK tog revansch på Gnaget

Turgeon har de senaste matcherna spelat i en formation ihop med Ludwig Blomstrand och Sebastian Dyk. Den formationen var riktigt bra mot BIK Karlskoga, tog för sig även i onsdagens match mot AIK och börjar kugga i varandra mer och mer.

Det finns potential att denna trio kan bli ännu ett offensivt vapen för laget att luta sig mot och som kan avlasta den redan starka kedjan med Linus Videll, Filiph Engsund och Marcus Eriksson.

-Det tror jag absolut att vi kan, menar Turgeon.

-Blomstrand var ju avstängd några matcher så vi hade ju inte spelat ihop på ett tag. Nu har vi fått några matcher och Blomstrands spel blir bättre och bättre.

-Vi skapar chanser och ju längre säsongen går så kommer det bli ännu bättre. Ännu mer kemi mellan oss och jag tror vi kommer att kunna bli en lyckosam formation längre fram.

Turgeon och Dyk (#45) börjar hitta kemin Foto: Daniel Hansson

Dominic beskrivs som en tvåvägscenter, han började bra med ett antal mål och assist i de första matcherna av serien. Sedan har poängproduktionen för honom inte varit lika frekvent i matcherna.

Är du nöjd med ditt offensiva spel hittills?

-Jag tycker jag hade en bra start med poängproduktionen i början av serien. Sedan hade jag några matcher där jag inte producerade så mycket poäng framåt men kom ändå till lägen och målchanser. Jag är rätt tillfreds med mitt spel överlag.

På frågan om vad som varit nycklarna till att laget just nu är formstarkast i Hockeyallsvenskan och kommer vara viktiga resten av säsongen för att fortsätta vinna matcher:

-Jag tycker vi har ett väldigt skickligt lag, en viktig sak för oss och som vi också har blivit betydligt bättre på är spelet i försvarszonen. Att försvara oss med alla fem i egen zon och på så sätt skapa chanser offensivt genom att snabbare få ut pucken ur defensiv zon. Det har till slut givit oss en skjuts i rätt riktning.

Hur långt kan det ta er?

-Vi vill såklart vara med i toppen och fortsätta spela långt fram på vårkanten. Vi tar dag för dag, match för match. Vi ska såklart göra allt vi kan för att nå hela vägen.

Att Dominic Turgeon trivs i Södertälje SK har framgått i den här intervjun. Men hur ser han på framtiden?

-Jag älskar verkligen allt med att vara här. Mina tankar har inte varit så långt framme ännu utan fokuserar först och främst på den här säsongen och försöka gå så långt som möjligt med laget.

-Man vet aldrig men fokuset ligger som sagt på att slutföra den här säsongen först och främst.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 11:14
Senast uppdaterad: 8 december 2023 11:14

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors