Företag i fokus:

Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Boel Godner

Foto: Shamash Oyal

”Politiker blir man enbart för att sko sig på andra”. Att uttrycka sig så gör vi inte. Ty det är att dra alla politiker över en kam – även om det finns politiker som utnyttjar sina positioner till egen fördel och agerar i första hand för egen vinning.

Vi avstår eftersom det skulle skapa politikerförakt och skada vår demokrati. Men Boel Godner (S) säger ”Det är verkligen så, man utbildar sig till advokater bara för att hjälpa de kriminella. Det gäller även läkare, mäklare och så vidare.” Uttalandet gjordes vid ett seminarium på Studieförbundet näringsliv och samhälle, SNS.

Vid kontroller i Södertälje hittades ”ett helt sjukhus under marken” lägger Godner till, vilket för tankarna till Hamas tunnlar och inte till den källarvåning det var. Dessa uttalanden är knappast sakliga än mindre ansvarsfulla och leder till polarisering.

Boel Godner vill vara bäst i klassen i brottsbekämpning och hennes retorik liknar mer och mer regeringens och dess samarbetsparti Sverigedemokraterna. Hon upprepar och sprider samma budskap om en nidbild av Södertälje till omvärlden.

”Konsekvenserna av Godners beskrivning av staden är tydligt negativa och förödande.”

Vi hör sällan Godner prata om inkludering, de goda krafter som finns här och om det som är unikt med staden. Konsekvenserna av Godners beskrivning av staden är tydligt negativa och förödande. Vi ser att goda krafter och verksamheter försvinner från kommunen, senast KTH som beslutat att flytta. Placeringen av Utbetalningsmyndigheten i Södertälje bedömdes av finansminister Elisabeth Svantesson (M) som ”omdömeslös”.

I sin iver att visa omvärlden, regeringen och övriga kommuner i Sverige hur ”duktigt” det jobbas med brottsbekämpning skjuter Godner sig själv i foten. Det är inte så konstigt att företag och myndigheter väljer bort Södertälje. Vi börjar nu fråga oss själva om det är värt att bo kvar eller jobba här när vi gång på gång ser hur vår stad svartmålas eller ännu värre när vi och våra barn pekas ut som potentiella kriminella. Vem vill i dag förknippas med Södertälje?

Några säger ”den som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig”, men så är det inte.

Detta bidrar till en tystnadskultur som utvecklas och växer sig starkare. Några säger ”den som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig”, men så är det inte. Vi är en stor grupp assyrier/syrianer som bor här. När det också uttryckligen sägs att infiltration sker i kyrkor, föreningar och på bröllopsfester är det, som assyrier/syrian, lätt att känna sig träffad. Att gå runt med känslan av att vara utpekad och särbehandlad är inget annat än att utsättas för minoritetsstress.

Minoritetsstress och övriga negativa konsekvenser av en retorik som svartmålar Södertälje drabbar även kommande generationer. Detta känner våra barn av och det begränsar deras liv redan innan de ens hunnit bli en del av samhället.

En god samhällsutveckling för Södertälje kräver förutom brottsbekämpning också aktiva åtgärder för ökat samhällsengagemang, inkludering och social sammanhållning där alla goda krafter behövs och får bidra i det viktiga förebyggande arbetet.

Som vanliga Södertäljebor hamnar vi och våra barn mellan två destruktiva krafter. Å ena sidan den organiserade brottsligheten som vi mer än något vill bekämpa, å andra sidan stigmatiseringen som sipprar ut ur Södertäljes stadshus.

Vi uppmanar Godner att ändra sin retorik med att svartmåla staden och i stället börja bygga upp tillit mellan människor, olika grupper och institutioner.

Sanny Shamoun
fil dr psykologi

Hülya Koc
fil kand företagsekonomi

Yelda Hadodo
skådespelare/regissör

Läs även: – INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:28

Dödsolyckor under jultrafiken – Uppmaningen: ”kör försiktigt”

Trafik

Foto: Alexander Isa

Under de senaste tjugo åren har antalet dödsolyckor under jultrafiken halverats i Sverige, och trenden syns även i Stockholms län. Försäkringsbolaget If har nyligen publicerat en sammanställning över Södertäljes mest olycksdrabbade vägar under julperioden.

Julen är traditionellt en av de mest trafikintensiva högtiderna, och i år sammanfaller julafton med en söndag, vilket potentiellt kan sprida ut trafiken över flera dagar och minska risken för olyckor.

– Mycket trafik, dåligt väglag kombinerat med stress är ett dåligt recept för långkörning. Därför är det viktigt att hålla avstånd och köra försiktigt i jultrafiken – så att ni kommer fram säkert, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Tidigt under 2000-talet inträffade det i genomsnitt upp till 30 dödsfall varje år i jultrafiken över hela Sverige, medan de senaste åren har sett en betydande minskning till ungefär 10 dödsfall årligen.

I Stockholms län är denna nedåtgående trend ännu mer markant. Jämför man perioden 2003–2005, då elva personer omkom i jultrafiken, med de senaste tre åren, där endast två dödsfall registrerats, framgår en tydlig förbättring.

Dödsolyckan i Södertälje under söndagen. Foto: Alexander Isa

Julhelgen 2003 var speciellt tragisk med sex dödsfall, vilket var det högsta antalet sedan 2003.

– Vi kan se att de stora samhällssatsningar på trafiksäkerhet de senaste åren ger resultat. Det i kombination med säkrare bilar leder till färre dödsolyckor. Men trots det hårda arbetet så sker det ändå dödsolyckor på våra vägar varje jul och det är upp till oss alla som är ute och kör att försöka förhindra det. Att hålla hastighet och avstånd är bland det viktigaste vi kan göra, säger Johan Granholm.

För Södertälje framträder E4 som den mest riskfyllda vägen, där polisen har rapporterat totalt 28 olyckor under dessa månader under de senaste fem åren. Så sent som i söndags omkom en person när en lastbil körde av vägen på E4 vid Södertälje Syd.

Här är Södertäljes mest olycksdrabbade vägar

VägsträckaAntal olyckor 2018–2023
E428
E2012
Väg 5256
Väg 5225
Väg 2254
Väg 5154
Hovsjövägen3
Morabergsvägen3
Väg 573
Nygatan3

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 14:54

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors