Företag i fokus:

(LUF): Släpp in ungdomsförbunden på gymnasieskolorna i Södertälje

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

De politiska ungdomsförbunden har inte möjlighet att träffa eleverna på Södertäljes skolor. Samtidigt är valdeltagandet i Södertälje bland de lägsta i Sverige, medlemsantalet i de politiska partierna och ungdomsförbunden sjunker och sjunker år efter år. Utan politiker och partiengagerade finns det ingen demokrati.

I de allra flesta svenska kommuner har de politiska ungdomsförbunden möjlighet att besöka skolorna och hålla bokbord. Av erfarenhet kan vi konstatera att det skapar engagemang och intresse för politik. Bokbordskampanjerna är det överlägset viktigaste verktyget för ungdomsförbunden att värva medlemmar.

Vi har försökt få svar från utbildningsförvaltningen i Södertälje kring varför ungdomsförbunden är portade i Södertäljes gymnasieskolor, och vi är inte övertygade av svaret.  

Skälet som anförs av utbildningsförvaltningen angående varför ungdomsförbunden är portade från Södertäljes gymnasieskolor är att det skapas otrygghet och stök. Att eleverna blir arga och upprörda av politiska budskap och att det inte går att genomföra ett bokbord och garantera tryggheten för vare sig elever, lärare eller ungdomsförbundare. 

”Det är inte elever som blir upprörda och inte kan hålla känslorna i styr”

Av erfarenhet kan vi konstatera att så inte är fallet på de hundratals gymnasieskolor vi besökt runt om i landet. Att Södertäljes gymnasieelever inte skulle klara av det som gymnasieelever i resten av Sverige klarar av ser vi som orimligt. Den allra vanligaste konfrontationen som uppstår på Liberala ungdomsförbundets bokbordskampanjer är mellan våra ideellt engagerade ungdomar och lärare som vill tillrättavisa oss. Det är inte elever som blir upprörda och inte kan hålla känslorna i styr.

Om ett halvår är det val till Europaparlamentet. Förra EP-valet 2019 var valdeltagande skrämmande lågt i flera delar av Södertälje. I Hovsjö deltog bara en femtedel av alla röstberättigade i valet. Om valdeltagandet ska öka så krävs det att det demokratiska samtalet tillåts och uppmuntras. Det krävs att fler är politiskt engagerade och att fler tar plats i de demokratiska rummen.

Att hänvisa till hypotetiska otrygghetsrisker är inte ett tillräckligt skäl för att begränsa det politiska samtalet. Släpp in ungdomsförbunden på Södertäljes gymnasieskolor.

Anton Holmlund,
vice ordförande Liberala ungdomsförbundet

Alvin Hanna,
medlem, Liberala ungdomsförbundet Södertälje

Martin Norrby,
distriktsordförande, Liberala ungdomsförbundet Storstockholm

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 19:46
Senast uppdaterad: 12 december 2023 00:41

Användning av kommunala lokaler stoppas

Komvux

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket har utfärdat ett förbud mot användning av en utbildningslokal i Södertälje på grund av otillräckliga arbetsmiljöförhållanden, särskilt relaterade till extrema inomhustemperaturer. Nu riskerar kommunen stora böter om bristerna inte åtgärdas.

Efter en inspektion på en lokal som används av Kommunal Vuxenutbildning i Västergård, har Arbetsmiljöverket beslutat att införa ett förbud enligt arbetsmiljölagen. Beslutet baseras på rapporter om farliga arbetsförhållanden, där inomhustemperaturen avsevärt avviker från de rekommenderade nivåerna.

Skyddsombud vid arbetsplatsen hade tidigare anmält problemen och begärt åtgärder för att hantera extrema temperaturer som påverkar både personal och elever. Vid inspektionen upptäcktes att vissa klassrum når temperaturer upp till 31 grader under varma perioder och att lokalerna blir så kalla under vintern att filtar och ytterkläder måste användas inomhus.

Verksamheten har försökt lösa problemet med tillfälliga åtgärder som fläktar och portabla element, men dessa har inte varit tillräckliga. Arbetsmiljöverket har bedömt att de nuvarande förhållandena kan leda till ohälsa hos personal och elever, och kräver därför att åtgärder vidtas.

För att säkerställa att lokalen blir säker för fortsatt användning, har verket utfärdat ett förbud som kommer att förenas med ett vite på 300 000 kronor om inte förhållandena förbättras. Dessutom har en begäran om att kommunicera eventuella ändringar i verksamhetens ledning gjorts, vilket också kan leda till ett vite på 5 000 kronor om inte efterföljs.

Arbetsgivaren har fått till årsskiftet 2024-2025 för att genomföra de nödvändiga åtgärderna och uppfylla villkoren som ställts.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 21:30
Senast uppdaterad: 17 december 2023 02:25

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors