Företag i fokus:

Rörelsen kapad till en manifestation av Socialdemokraternas makt över Södertälje

Södertälje kommun stadsscen

Arkivbild

Sedan 1993 delar Södertälje kommun med Socialdemokraterna i spetsen ut ett 5i12 – pris till en person eller organisation som gjort skillnad och visat särskilt mycket hänsyn, kraft och mod.

Årets pristagare Helene Lind Jaktlund är väl värd priset för sina insatser, liksom förra årets vinnare SBBK, det är nog ingen enskild förening som gör mer för Södertäljes ungdomar och mångfald än just SBBK, därför så sponsrar vi klubben varje år. 

Enligt SCB arbetar drygt fyra miljoner människor i Sverige ideellt och det ideella arbetet sker främst inom föreningslivet och idrottsrörelsen. Läser man Realistpartiets budget för 2024–2026 så ser man att vi satsar mest av alla partierna på föreningslivet och ungdomsidrotten.

Tanken med priset är att hedra de som står upp för alla människors lika värde, medmänsklighet, och hjälper till i kampen med att stärka samhället.

Realistpartiet ställer sig till 100% bakom detta, men år efter år så får inte vi vara med i den gemensamma insändaren i LT och när priset delas ut, i insändaren skriver man, citat:
”I Södertälje strävar vi efter att det inte ska göras skillnad på folk och folk. Vi vill leva i ett jämlikt samhälle fritt från diskriminering och främlingsfientlighet där allas lika värde är en självklarhet” – Slut citat. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk

Dubbelmoralen är makalös, Socialdemokraterna har sedan flera år tillbaka visat upp en attityd om att alla människor, väljare och gruppledare inte är lika mycket värda. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk och exkluderar oss exakt tvärt emot tanken med priset av den enkla anledningen att Realistpartiet inte ingår i Socialdemokraternas plan för sin fortsatta eviga makt över Södertälje.

Vilket tidigare har manifesterat sig i att man efter valet 2018 genomförde en regeländring som innebar att jag inte fick en arbetsplats i stadshuset 2018–2022, motivationen av Boel Godner löd i kommunfullmäktige att jag inte hade ”skrapat ihop” tillräckligt många väljare, 1641 röster räckte inte för att få sitta på en av de tomma kontorsstolarna i stadshuset…
(I valet 2022 ökade vi till 3 mandat, som även C, L och MP har, så nu har vi arbetsplats i stadshuset).

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Planen om evig Socialdemokratiskt makt över Södertälje handlar om att skapa ett ”vi och dom” tänkande hos de övriga partierna, samt en exkludering av de partier som inte ser Socialdemokraterna som solen och den självklara mittpunkten för makten. 

Bara titta på vilka som fick vara med och skriva under 5i12 artikeln i LT:
Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP), Linda Sjögren (V),
Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Tage Gripenstam (C), Metin Hawsho (L)

Vad har dessa gemensamt?
De har alla stöttat och varit delaktiga i ett socialdemokratiskt styre eller förhandlat om att få vara med i ett Socialdemokratiskt styre. Socialdemokraternas världsbild är noga planterad i deras medvetande, att allt annat än Socialdemokraterna i ledningen är ett ”mörkt styre” för att åter citera Boel Godner (S) 

Därför får inte Realistpartiet vara med i 5i12 artikeln, det handlar inte om bristande värderingar hos oss, det handlar om att vi ser ett alternativ till Socialdemokratiskt styre och att vi tydligt säger att vi vill bryta maktmonopolet och byta ut trötta småpåvar och genomföra en nystart för Södertälje på riktigt!
Men det vill inte Socialdemokraterna, därför exkluderas Realistpartiet, så enkelt är det!  


Vill du ha förändring? – Rösta RP 2026 

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 14:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:28

Dödsolyckor under jultrafiken – Uppmaningen: ”kör försiktigt”

Trafik

Foto: Alexander Isa

Under de senaste tjugo åren har antalet dödsolyckor under jultrafiken halverats i Sverige, och trenden syns även i Stockholms län. Försäkringsbolaget If har nyligen publicerat en sammanställning över Södertäljes mest olycksdrabbade vägar under julperioden.

Julen är traditionellt en av de mest trafikintensiva högtiderna, och i år sammanfaller julafton med en söndag, vilket potentiellt kan sprida ut trafiken över flera dagar och minska risken för olyckor.

– Mycket trafik, dåligt väglag kombinerat med stress är ett dåligt recept för långkörning. Därför är det viktigt att hålla avstånd och köra försiktigt i jultrafiken – så att ni kommer fram säkert, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Tidigt under 2000-talet inträffade det i genomsnitt upp till 30 dödsfall varje år i jultrafiken över hela Sverige, medan de senaste åren har sett en betydande minskning till ungefär 10 dödsfall årligen.

I Stockholms län är denna nedåtgående trend ännu mer markant. Jämför man perioden 2003–2005, då elva personer omkom i jultrafiken, med de senaste tre åren, där endast två dödsfall registrerats, framgår en tydlig förbättring.

Dödsolyckan i Södertälje under söndagen. Foto: Alexander Isa

Julhelgen 2003 var speciellt tragisk med sex dödsfall, vilket var det högsta antalet sedan 2003.

– Vi kan se att de stora samhällssatsningar på trafiksäkerhet de senaste åren ger resultat. Det i kombination med säkrare bilar leder till färre dödsolyckor. Men trots det hårda arbetet så sker det ändå dödsolyckor på våra vägar varje jul och det är upp till oss alla som är ute och kör att försöka förhindra det. Att hålla hastighet och avstånd är bland det viktigaste vi kan göra, säger Johan Granholm.

För Södertälje framträder E4 som den mest riskfyllda vägen, där polisen har rapporterat totalt 28 olyckor under dessa månader under de senaste fem åren. Så sent som i söndags omkom en person när en lastbil körde av vägen på E4 vid Södertälje Syd.

Här är Södertäljes mest olycksdrabbade vägar

VägsträckaAntal olyckor 2018–2023
E428
E2012
Väg 5256
Väg 5225
Väg 2254
Väg 5154
Hovsjövägen3
Morabergsvägen3
Väg 573
Nygatan3

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 14:54

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors