Företag i fokus:

INSÄNDARE: ”Södertälje behöver nytt ledarskap”

Södertälje kommun

Arkivbild

Ronna, Lina, Geneta och nu också Hovsjö anses av polisen vara särskilt utsatta områden. Dessutom har Saltskog gått från att inte finnas med på polisens lista över huvud taget till att bedömas som ett riskområde, tillsammans med Fornhöjden. Utvecklingen i Södertälje går åt fel håll.

Den tragiska skjutningen i Hovsjö i helgen är en dyster påminnelse om att otryggheten och utsattheten är på riktigt. Samtidigt går utvecklingen i resten av landet åt det andra hållet. Antalet utsatta områden minskar i hela Sverige, men de ökar i Södertälje. Faktum är att tiotusentals Södertäljebor numera bor och lever sina liv i utsatta områden.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

För att överhuvudtaget kunna möta stora samhällsproblem är det viktigt med en politisk ledning som har en gemensam vision för samhället. Det tror inte vi att Socialdemokraterna och Moderaterna har. De kommer från helt olika sidor i politiken. Ett styre som bara kan komma överens om att de vill ha makten, men inte vad de vill göra med den, kommer aldrig kunna lösa det enorma samhällsproblem som otryggheten faktiskt är i Södertälje.

Det är också tydligt efter trettio år med negativ utveckling att ett styre med Socialdemokraterna vid rodret inte kommer kunna vända på skutan. Vi tror att ett annat Södertälje är möjligt, men det krävs förändring. För att kunna bemöta gängkriminaliteten måste man förstå dess orsaker: utanförskap, hopplöshet och avsaknad av framtidstro.

”Södertälje har ett dåligt företagsklimat som inte stimulerar lokal tillväxt och konkurrenskraft.”

Arbetslösheten i Södertälje är bland de högsta i landet, över 11%. Problemet är ännu större i de utsatta områdena. Den som har ett jobb att gå till blir inte gängkriminell. Att Södertälje så länge har misslyckats med att motverka den höga arbetslösheten är ett underbetyg till vad som en gång var arbetarpartiet. 

Metin Hawsho, gruppledare (L): – ”Fntastiska förutsättningar för ett bra företagsklimat, men ändå hamnar kommunen i bottenskiktet”

Att arbetslösheten är hög beror på att Södertälje har ett dåligt företagsklimat som inte stimulerar lokal tillväxt och konkurrenskraft. Svenskt näringsliv granskar och rankar varje år företagsklimatet i Sveriges kommuner. Södertälje har ett unikt bra geografiskt läge och unikt bra förbindelser. Det finns fantastiska förutsättningar för ett bra företagsklimat, men ändå hamnar kommunen i bottenskiktet av rankingen. För att kunna stoppa kriminaliteten måste arbetslösheten minska, för att arbetslösheten ska minska måste företagsklimatet förbättras.

”Den som klarat sig igenom en bra utbildning väljer inte den kriminella banan.”

Det bästa skyddet mot utanförskap och kriminalitet är en gymnasieexamen. Den som klarat sig igenom en bra utbildning väljer inte den kriminella banan. Södertäljes lärare gör ett fantastiskt jobb med svåra förutsättningar. Det krävs fler, långsiktiga satsningar för att stärka skolorna i de utsatta områdena. De bästa lärarna behövs där eleverna har det som svårast. 

Den som växer upp i miljöer där gängen utövar stor makt är omringad av dåliga förebilder. De positiva förebilderna som finns måste stöttas och ges möjlighet att visa att en annan väg är möjlig. Föreningslivet är viktigt i hela Södertälje, men det är som allra viktigast i de utsatta områdena. Politiken måste prioritera idrott, kultur och fritidssatsningar där de gör som allra störst skillnad. 

Det är vår fasta övertygelse att de allra flesta som väljer en kriminell bana gör det för att alla andra dörrar upplevs stängda. Det skapar en känsla av hopplöshet och misstro som leder till desperation. Politiken måste visa att det går att låsa upp stängda dörrar. Vi måste visa att det finns möjligheter för alla, oavsett bakgrund.
Det behövs nytt ledarskap i kampen mot otryggheten i Södertälje.

Metin Hawsho,
gruppledare (L).

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 11:26
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Skalhuset köps upp av Northbaze Group

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

På endast några år har Södertäljeföretaget Skalhuset gjort ett markant avtryck på marknaden för mobilskal och tillbehör. Nu har bolagets explosionsartade tillväxt resulterat i ett uppköp av en ledande aktör inom e-handel.

SkalHuset har snabbt blivit en känd spelare på den svenska marknaden för mobilskal och tillbehör. Från en blygsam omsättning på bara 1,2 miljoner kronor 2016 har företaget vuxit explosionsartat till nästan 90 miljoner kronor 2022. Denna anmärkningsvärda tillväxt har inte gått obemärkt förbi, då företaget 2021 stolt mottog DI Gasell-priset, en prestigefylld utmärkelse som hyllar Sveriges snabbast växande företag.

Nyligen blev det klart att SkalHuset blir en del av Northbaze Group, en ledande aktör inom e-handel.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

– Affären är ett naturligt steg i vårt arbete med ökad lönsamhet, större volymer och effektivitet. Vi undersöker kontinuerligt möjligheter till lönsamma förvärv, i och utanför branschen, säger Henrik Andersson, VD på Northbaze Group AB. 

Genom detta förvärv siktar Northbaze på att ytterligare stärka sin marknadsposition och förutspår en ökning i omsättningen till över 100 miljoner kronor under 2024, med ett förväntat rörelseresultat på omkring 4 miljoner kronor.

Denna förväntning kommer trots en utmanande finansiell period för SkalHuset, som nyligen rapporterade en omsättning på 97,6 miljoner kronor men ett rörelseresultat på minus 600 tusen kronor, påverkat av den höga dollarkursen.

Finansieringen av förvärvet, en affär värd 8,5 miljoner kronor, har delvis möjliggjorts genom en apportemission, varav 4 miljoner kronor utgörs av aktier i Northbaze Group.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 19:30
Senast uppdaterad: 29 december 2023 18:27

Skådespelare misstänktes för termosbomb – Fallet läggs ner

Polis

Arkivbild

Föregående månad greps en skådespelare misstänkt för att ha placerat en termosbomb utanför en bostad i Glasberga. Nu meddelar åklagaren att fallet läggs ned. Måltavlan var en företagare som, enligt LT, just nu avtjänar ett fängelsestraff.

Det var på kvällen mot lördag, den 4 november, som ett misstänkt farligt föremål upptäcktes vid ett radhus i Glasberga. Nationella bombskyddet tillkallades till platsen och kunde konstatera att det rörde sig om en termos fylld med sprängmedel som placerades utanför en bostad.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Bomben desarmerades och en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor inleddes. Kort efter kunde polisen gripa två misstänkta personer, varav en av dem som anhölls var en skådespelare vid SVT.

– Vi har inga uppgifter om det, därför kan jag inte uttala mig, sade SVTs kommunikationsansvarige, Anna Wilborg, tidigare till Telgenytt.

Fallet avslutas
Knappt två månader senare läggs ärendet ned, vilket Aftonbladet var först med att rapportera.

Enligt LT är den avsedda måltavlan en företagare inom byggsektorn, som för närvarande avtjänar ett tio månaders långt fängelsestraff för grovt bedrägeri.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 17:34
Senast uppdaterad: 29 december 2023 17:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors