Företag i fokus:

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

BILDEXTRA / TV: Lastbilsolyckan vid Pershagen

5D2E318C-5A44-46C5-A492-E589146C3328

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 15:05
Senast uppdaterad: 17 december 2023 15:11

Lastbil välte och hamnade i diket – en person förd till sjukhus

IMG_7167

Foto: Alexander Isa

Allvarlig lastbilsolycka i Södertälje inträffade vid E4-påfarten vid Pershagen. Just nu har olyckan en mycket stor påverkan på trafiken.

Olycka inträffade på söndagsmorgonen klockan 07.40 när en lastbil körde ner i diket på E4 vid båtvarvet vid Pershagen. Polis, räddningstjänst och ambulans skickades till olycksplatsen där det visade sig vara en stor lastbil lastad med byggvirke som hade kört av vägen och vält.

Enligt rapporter har en person förts till sjukhus, och räddningstjänsten är fortfarande aktiv på olycksplatsen. Inledningsvis stängdes två körfält av i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält helt avstängd.

Inledningsvis stängdes två körfält i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält avstängt. Trafikverket meddelar dock att vägen kommer att stängas av helt under bärgningsarbetet, men beräknar att räddningsarbetet kommer att pågå till cirka 14:00.

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 11:44
Senast uppdaterad: 17 december 2023 13:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors