Företag i fokus:

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Inbrottsförsök mot vård- och omsorgsboende

polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

Ett vård- och omsorgsboende i centrala Södertälje har drabbats av ett inbrottsförsök. Under natten pågick en stor sökinsats för att gripa de misstänkta gärningspersonerna.

Strax efter midnatt, natten mot fredag vid 01-tiden, blev polisen larmad om ett försök till inbrott på ett äldreboende i centrala Södertälje. Enligt tillgängliga uppgifter hade okända individer försökt ta sig in på boendet. Polisstyrkor svarade snabbt genom att kalla in extra resurser och även engagera en polishelikopter för att bistå i sökinsatsen.

– Vi har fått samtal om att några gärningspersoner ska ha försökt göra inbrott på Oxbackshemmet och vi åkte snabbt till platsen och påbörjade en sökinsats, säger polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Oxbackshemmet är ett centralt beläget vård- och omsorgsboende i Södertälje med totalt 48 lägenheter uppdelade i sex bostadsgrupper. Bland dessa finns 16 lägenheter som är särskilt utformade för personer med demenssjukdom.

I nuläget finns det inga rapporter om att tjuvarna lyckades ta sig in i boendet, och det finns heller inga uppgifter om att någon skadades i samband med incidenten.

Ingen gripen.
– Ingen ska ha gripits i nuläget, vi är på plats med stora resurser, säger polisen till Telgenytt.

Uppdatering 03:00

Polisen meddelar att i samband med inbrottet ska ett fönster ha krossats och en anmälan om skadegörelse har upprättats.

-Vi har upprättat en anmälan om skadegörelse eftersom ett fönster ska ha fått skador, insatsen är avslutad och vi har inte lyckats gripa någon gärningsperson, meddelar polisens presstalesperson, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 00:03
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 01:01

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors