Företag i fokus:

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stjärnan återvänder för en exklusiv spelning i Södertälje

Uno-Svenningsson-Press-1-Foto-Par-Wickholm

Pressbild

Sommaren 2021 gästade han Södertälje och sålde ut en tre dagars spelning. Nu återvänder stjärnan och legenden Uno Svenningsson till Södertälje.

I flera decennier har Uno Svenningsson, känd för låtarna ”Under ytan” och ”Vågorna”, sålt slut vart han än uppträder. I juni 2021 gästade han Glashyttan för en tre dagars spelning och sålde ut alla platser inför en förväntansfull publik.

– Det ska bli otroligt kul. Sedan har jag hört jättegott om Glashyttan och att det ska vara jättevackert där ute, så jag ser verkligen fram emot det, sa Svenningson till Telgenytt.

Nu återvänder han till Södertälje och Glashyttan imorgon, fredag den 18 augusti.

Läs även: EXKLUSIV INTERVJU: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Glashyttans sjökrog och värdshus. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 10:36
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 19:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors