Företag i fokus:

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors