Företag i fokus:

Användning av kommunala lokaler stoppas

Komvux

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket har utfärdat ett förbud mot användning av en utbildningslokal i Södertälje på grund av otillräckliga arbetsmiljöförhållanden, särskilt relaterade till extrema inomhustemperaturer. Nu riskerar kommunen stora böter om bristerna inte åtgärdas.

Efter en inspektion på en lokal som används av Kommunal Vuxenutbildning i Västergård, har Arbetsmiljöverket beslutat att införa ett förbud enligt arbetsmiljölagen. Beslutet baseras på rapporter om farliga arbetsförhållanden, där inomhustemperaturen avsevärt avviker från de rekommenderade nivåerna.

Skyddsombud vid arbetsplatsen hade tidigare anmält problemen och begärt åtgärder för att hantera extrema temperaturer som påverkar både personal och elever. Vid inspektionen upptäcktes att vissa klassrum når temperaturer upp till 31 grader under varma perioder och att lokalerna blir så kalla under vintern att filtar och ytterkläder måste användas inomhus.

Verksamheten har försökt lösa problemet med tillfälliga åtgärder som fläktar och portabla element, men dessa har inte varit tillräckliga. Arbetsmiljöverket har bedömt att de nuvarande förhållandena kan leda till ohälsa hos personal och elever, och kräver därför att åtgärder vidtas.

För att säkerställa att lokalen blir säker för fortsatt användning, har verket utfärdat ett förbud som kommer att förenas med ett vite på 300 000 kronor om inte förhållandena förbättras. Dessutom har en begäran om att kommunicera eventuella ändringar i verksamhetens ledning gjorts, vilket också kan leda till ett vite på 5 000 kronor om inte efterföljs.

Arbetsgivaren har fått till årsskiftet 2024-2025 för att genomföra de nödvändiga åtgärderna och uppfylla villkoren som ställts.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 21:30
Senast uppdaterad: 17 december 2023 02:25

KRÖNIKA: Tack – från djupet av våra hjärtan

christmas_present_box_celebration_christmas_festive_christmas_gift_holiday_lights-1250761.jpg!d

Foto: Pexels

Samtliga på redaktionen vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Vi på Telgenytt vill även ta ett ögonblick att reflektera över året som gått och dela några tankar inför det nya året. 2023 har varit ett år fyllt av både utmaningar och framgångar med hundratusentals läsare varje månad. Vi har bevittnat händelser som berört oss alla på olika sätt, och lokalt har vi sett vår gemenskap växa sig starkt.

Vi vill från djupet av våra hjärtan tacka alla våra läsare. Er engagemang, feedback och förtroende är det som gör Telgenytt till vad det är idag. Ni är inte bara läsare utan även grannar, vänner och familj.

När vi nu närmar oss slutet på detta år, vill vi önska er alla ett riktigt Gott Nytt År. Må 2024 bringa hälsa, lycka och framgång till er och era nära och kära.

Så här i nyårstider är det också en tid för eftertanke och för att sätta nya mål. Vi på Telgenytt ser fram emot att fortsätta leverera intressanta, tankeväckande och underhållande innehåll till er alla. Vi vill även passa på att informera er om att stora förändringar väntar på Telgenytt, och vi ser med stor iver fram emot att kunna presentera dessa för er.

Vi ser också fram emot att fortsätta vara en del av er vardag och att tillsammans med er möta det nya året med förhoppningar och nya möjligheter.

Tack för ett fantastiskt år. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er under 2024.

God Jul och Gott Nytt År!

Paula Kass Elias
Shamash Oyal
Daniel Hansson
Henrik Ojeda

Alexander Isa
Lucas T
Matthias Matsson

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 04:30
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:31

16-åring omhäktad för skjutning i Hovsjö

DSC_0029-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

16-åringen som häktades misstänkt för inblandning i skjutningen i Hovsjö har nu omhäktats. Ytterligare två män kunde gripas i Spanien dit de flydde efter skjutningen.

Kort efter skjutning i Hovsjö den 9 december greps tre personer, 16, 18 och 22 år gamla. Två av dem stoppades av polisen när de befann sig i ett fordon i Södertälje och den 16-årige i en trappuppgång i Hovsjö.

Två av de skjutna har skrivits ut från sjukhuset, men den tredje, en 16-åring, är enligt uppgifter fortfarande nedsövd. Fram till föregående vecka hade, enligt LT, inga försök att väcka upp honom gjorts ännu, eftersom skadorna bedöms som mycket allvarliga. Enligt obekräftade uppgifter till Telgenytt ska personen ha blivit skjuten i ansiktet.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

De två äldsta som greps misstänkta för inblandning i skjutningen släpptes på fri fot, men enligt åklagaren kvarstår misstankarna mot dem. En 16-åring förblev frihetsberövad och har nu omhäktats.

Ytterligare två personer gripna i Spanien.

Dagarna före jul greps två män i Barcelona, som tidigare hade häktats i sin frånvaro i Sverige. Enligt Aftonbladet kopplas en av personerna till platsen med tekniska bevis som förbinder åtminstone en av dem med skjutningen. Den andra mannen är misstänkt för att ha hjälpt den huvudmisstänkte skytten att fly Sverige strax innan de båda blev gripna. Uppgifter tyder på att de flydde landet med bil och reste genom Europa innan polisen slutligen nådde dem på ett hotell i Barcelona.

– De var efterlysta av svensk polis och greps tillsammans. Den ena är misstänk för försök till mord och grovt vapenbrott. Den andra för grovt skyddande av brottsling, säger åklagare Åsa Lindefelt Skog.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 03:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors