Företag i fokus:

Restaurangkedjan delar ut 5000 portioner på julafton

576292C5-FFE6-45C0-A334-7E53296308FB

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Rättelse: Tidigare skrev Telgenytt att kedjan delar ut 1000 portioner, vilket inte stämmer. Det korrekta är att de delar ut betydligt fler, uppemot 5000 portioner.

Julkassen, samarbetet mellan Telgenytt och S:t Afrems ortodoxa kyrka, får ett välkommet bidrag. På julafton kommer restaurangkedjan Grekiska Grill & Bar, i samarbete med Nuri Kinos ADFA, att dela ut 100 julmåltider till behövande.

– Ingen ska behöva sitta ensam eller gå hungrig den dagen, säger Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Det som initialt inleddes i liten skala växte snabbt inom kedjan, som har över 30 restauranger runt om i landet. I Stockholm kommer fem restauranger att laga och dela ut 1000 portioner som levereras till Sankta Clarakyrkan, men totalt handlar det om uppemot 5000 portioner som ska delas ut.

Prästen Hans Bratt Hernberg vid S:ta Clara kyrka gläds åt donationen.

– Vi är jättetacksamma för att vi får ta emot 1000 portioner av Grekiska Grill & Bar till vårt julfirande för hemlösa, ensamma, asylsökande, flyktingar, fattiga pensionärer och barnfamiljer. Vilken otrolig julklapp, säger han.

För att lyckas med distributionen på bästa sätt valde restaurangkedjan att samarbeta med hjälporganisationen ADFA, som har erfarenhet av större insatser internationellt. De kontaktade i sin tur lokala frivilligorganisationer här i Sverige.

Nuri Kino, grundare ADFA.

– Vi är stolta över att vara samarbetspartners och få hjälpa till. ADFA håller just nu, förutom att samordna med S:ta Clara kyrka som ska dela ut tusen portioner också att organisera och administrera matdistribution, under julafton, från minst nio av Grekiskas restauranger. Det är en jätteoperation. Samtidigt som vi parallellt förbereder matutdelningar i Syrien, Libanon och Armenien, säger ADFAs grundare, Nuri Kino, till Telgenytt.

I Södertälje har Grekiska och ADFA bland annat valt att skänka 100 portioner till behövande genom Telgenytts samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka.

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar, berättar om initiativet, vars syfte är att ingen ska behöva vara ensam eller hungrig på julafton.

Zeki Yalcin VD Grekiska Grill & Bar som utsågs till Årets Franchisekedja 2021.

– Det känns mycket bra att få hjälpa behövande, säger han.

Förutom restauranger Stockholm och Södertälje deltar även Norrköping, Enköping och Örebro som även kommer att dela ut julpåsar med mat till behövande via lokala organisationer.

– Det Grekiska Grill & Bar gör är enormt generöst. På julafton öppnar de krogar som annars skulle vara stängda och står för alla kostnader, säger Nuri Kino.

I samarbete med ADFA har Grekiska även lyckats samarbeta med matleverantören Menigo och läsktillverkaren Pepsi MAX, som båda bidrar med mat och dryck.

Skribent: Lucas

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 22:00
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors