Företag i fokus:

Restaurangkedjan delar ut 5000 portioner på julafton

576292C5-FFE6-45C0-A334-7E53296308FB

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Rättelse: Tidigare skrev Telgenytt att kedjan delar ut 1000 portioner, vilket inte stämmer. Det korrekta är att de delar ut betydligt fler, uppemot 5000 portioner.

Julkassen, samarbetet mellan Telgenytt och S:t Afrems ortodoxa kyrka, får ett välkommet bidrag. På julafton kommer restaurangkedjan Grekiska Grill & Bar, i samarbete med Nuri Kinos ADFA, att dela ut 100 julmåltider till behövande.

– Ingen ska behöva sitta ensam eller gå hungrig den dagen, säger Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Det som initialt inleddes i liten skala växte snabbt inom kedjan, som har över 30 restauranger runt om i landet. I Stockholm kommer fem restauranger att laga och dela ut 1000 portioner som levereras till Sankta Clarakyrkan, men totalt handlar det om uppemot 5000 portioner som ska delas ut.

Prästen Hans Bratt Hernberg vid S:ta Clara kyrka gläds åt donationen.

– Vi är jättetacksamma för att vi får ta emot 1000 portioner av Grekiska Grill & Bar till vårt julfirande för hemlösa, ensamma, asylsökande, flyktingar, fattiga pensionärer och barnfamiljer. Vilken otrolig julklapp, säger han.

För att lyckas med distributionen på bästa sätt valde restaurangkedjan att samarbeta med hjälporganisationen ADFA, som har erfarenhet av större insatser internationellt. De kontaktade i sin tur lokala frivilligorganisationer här i Sverige.

Nuri Kino, grundare ADFA.

– Vi är stolta över att vara samarbetspartners och få hjälpa till. ADFA håller just nu, förutom att samordna med S:ta Clara kyrka som ska dela ut tusen portioner också att organisera och administrera matdistribution, under julafton, från minst nio av Grekiskas restauranger. Det är en jätteoperation. Samtidigt som vi parallellt förbereder matutdelningar i Syrien, Libanon och Armenien, säger ADFAs grundare, Nuri Kino, till Telgenytt.

I Södertälje har Grekiska och ADFA bland annat valt att skänka 100 portioner till behövande genom Telgenytts samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka.

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar, berättar om initiativet, vars syfte är att ingen ska behöva vara ensam eller hungrig på julafton.

Zeki Yalcin VD Grekiska Grill & Bar som utsågs till Årets Franchisekedja 2021.

– Det känns mycket bra att få hjälpa behövande, säger han.

Förutom restauranger Stockholm och Södertälje deltar även Norrköping, Enköping och Örebro som även kommer att dela ut julpåsar med mat till behövande via lokala organisationer.

– Det Grekiska Grill & Bar gör är enormt generöst. På julafton öppnar de krogar som annars skulle vara stängda och står för alla kostnader, säger Nuri Kino.

I samarbete med ADFA har Grekiska även lyckats samarbeta med matleverantören Menigo och läsktillverkaren Pepsi MAX, som båda bidrar med mat och dryck.

Skribent: Lucas

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 22:00
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors