Företag i fokus:

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Södertälje lanserar ny e-tjänst – ”en växande region”

Skriva typing dator

Foto: Pexel

Södertälje kommun har lanserat en ny e-tjänst som ska underlätta för företag att etablera sig i kommunen. Tjänsten riktar sig till företag som vill expandera eller starta verksamhet i Södertälje. 

E-tjänsten är ett led i Södertäljes ambition att bli en ännu attraktivare kommun för företagande. Med över 8100 företag och länets tredje största arbetsmarknad ser man potential att locka fler investeringar.

”Att investera i Södertälje är att investera i en växande region”, skriver kommunen på sin webbplats.

Genom den nya e-tjänsten hoppas kommunen att det ska bli smidigare för intresserade företag att hitta lämpliga lokaler och mark. Kommunen framhåller även sitt strategiska läge med närhet till två Europavägar, hamn och järnvägsförbindelser.

För att använda den nya e-tjänsten krävs inloggning med e-legitimation.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 december 2023 20:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors