Företag i fokus:

Lion Bar sprider julglädje med gratis mat på julafton

Yasar-Bisse-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Julkassen med Telgenytt fortsätter att sätta avtryck i Södertälje. Julkänslan börja sakta men säkert infinna sig, men för en del är det en ensam högtid som väntar. Därför bjuder Lion Bar in till gratis lunch på julafton.

Under midsommar bjöd vi alla behövande på mat och planerade redan då att göra något liknande under julen. Så när Telgenytt presenterade ”Julkassen” kände vi att vi mer än gärna ville bidra i form av julmat till behövande under julafton, säger Yasar Bisse, ägare av Lion Bar i Södertälje.

I ett hjärtligt försök att sprida glädje och gemenskap under denna högtid, öppnar Lion Bar i Södertälje sina dörrar för de som behöver det mest. Med en generös gest välkomnar restaurangen alla till en högtid fylld med gemenskap och erbjuder gratis mat på julafton, den 24 december, mellan 15 till 16:00.

Denna tradition av generositet är inte ny för Lion Bar. Redan i somras, under midsommar, bjöd de in de som saknade sällskap och resurser för en festlig måltid. Denna jul upprepar de sin värdefulla insats. Restaurangägaren betonar vikten av att ge tillbaka till samhället, särskilt under högtider som julen som ofta präglas av samvaro och glädje.

– Det är en väldigt svår tid vi befinner oss i just nu. Räntorna är skyhöga, matpriserna har skjutit i höjden, ja, allt har blivit dyrare. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, säger ägaren av Lion Bar.

Vad kommer ni bjuda på för mat?

– Det blir en mättande jultallrik som vi kommer att bjuda på. Ingen ska behöva gå hungrig eller känna sig ensam under julafton. Alla som är behövande och ensamma är välkomna till oss på Lion Bar, säger Yasar Bisse.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:25
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Stadsdirektören stoppar alla bakgrundskontroller

kommun

Foto: Södertälje kommun

Efter gårdagens kritik från Justitieombudsmannen, JO, stoppas alla bakgrundskontroller. Det meddelar Södertälje kommun på fredagsförmiddagen.

Det var föregående vecka som SVT Nyheter Södertälje avslöjade att kommunledningen bröt mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontrollerna genomfördes av samtliga kommunanställda.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som inledde en granskning.
Under torsdagen presenterade JO sin avslutade gransking där de konstaterade att kommunledningen bröt mot mot regeringsformen och Europakonventionen.

– Kommunens kontroller är inte lagliga. Jag ifrågasätter inte kommunens ambition att komma till rätta med organiserad brottslighet i kommunkoncernen. Åtgärderna måste dock ha stöd i rättsordningen och stämma överens med grundläggande bestämmelser till skydd för personlig integritet och privatliv, sade Justitieombudsmannen, Per Lennerbrant.

Beslutet skickades även till regerigen och  Integritetsmyndigheten, IMY, vilket kan leda till andra rättsliga åtgärder.

Nu meddelar Södertälje kommuns Magnus Gyllestad, kommunens stadsdirektör som tillträdde tjänsten för drygt tre veckor sedan, att alla bakgrundskontroller av anställda stoppas.

 – Nu ska vi utvärdera och analysera det JO beskriver i sin bedömning. Under tiden pausas kontrollerna. Vi kommer se över detaljer i upplägget av vårt arbete, för att hitta konstruktiva sätt att tillmötesgå JO:s synpunkter, säger Magnus Gyllestad, som lyfter fram vikten av att inte bryta mot lagen samt att man ser allvarligt på JO-kritken

Nu ses detaljerna i upplägget över med inställning att återuppta bakgrundskontrollerna.

 – Vi måste kunna garantera Södertäljeborna att kommunen har en trygg och säker verksamhet, utan risker för någon koppling till brottslighet, säger stadsdirektören.

Läs mer om ämnet: – Kommunskandalen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 10:47
Senast uppdaterad: 7 november 2023 16:21

Facket: – ”Södertälje kommun har medvetet och planerat brutit mot lagen”

kommunal

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal. Pressbild

JO har tydligt fastställt att Södertälje kommunledning bröt mot lagen, en uppfattning som fackförbundet Kommunal var först med att framföra.

JO:s allvarliga kritik gällde de utförda kontrollerna av anställda, strider mot lagen. Något som både regeringen och integritetskyddsmyndigheten, IMY, nu fått kännedom om.

– Det är mycket allvarligt, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

När Kommunal initialt inledde diskussioner med kommunen, upplevde fackförbundet att Södertälje kommun skjöt upp processen, undvek att föra en normal dialog och förlängde processens. Detta ledde till att de beslutade att inleda en tvisteförhandling på grund av överträdelser av Dataskyddsförordningen. Situationen i Södertälje sågs som en utveckling som kunde leda till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”.

Nu får Kommunal medhåll från Justitieombudsmannen som riktar allvarlig kritik mot kommunledningen.

– Det är mycket allvarligt att Södertälje inte lyssnat på Kommunals kritik. Vi har från börjat varnat för att bakgrundskontrollerna inte varit lagliga. Södertälje kommun har medvetet och planerat brutit mot lagen. Nu får vi stöd av JO, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

För närvarande pågår en tvist mellan Kommunal och Södertälje kommun, där Kommunal kräver skadestånd för sina medlemmar som arbetar inom kommunen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 oktober 2023 11:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors