Företag i fokus:

Ungtupparna briljerade när NIF bjöd på målfest

RG

#15 Benjamin ”Benji” Lindskog tog chansen och satte sitt andra mål för säsongen. Foto: Roland Osbeck

Inför matchen var det klart att Kevin Rigogiannis och kapten Karljohan Ahlroth skulle missa matchen mot Hagunda. Ahlroth som drog på sig en skada under träningsveckan fick i stället följa laget från bänken och Rigogiannis fick följa matchen hemifrån pga. sjukdom.

Utöver dessa spelare så saknade även NIF Valdemar Ahlroth och Gustav Lindström vilket fick tränaren Nicklas Hedstål att ändra femmorna. En spelare som fick chansen var 20 åriga Kevin Matsson som spelar på dubbellicens vilket gör att han annars spelar sina matcher i division 1 med Nykvarns utvecklingsförening fick spela i tredje formationen.

Det skulle inte ta lång tid innan Mattsson fick hemmapubliken att jubla. 1.38 in i den första perioden visad.

#59 Kevin Mattsson och #8 William Törngren stod för en häftig prestation inför 774 åskådare i Furuborhallen. Foto: RG Foto-Media

Tre spelare som fick chansen var 20 åriga Kevin Mattsson, 20 åriga William Törngren och 18 åriga Benjamin Lindskog. som spelar på dubbellicens vilket gör att de annars spelar sina matcher i division 1 med Nykvarns utvecklingsförening. Det skulle inte ta lång tid innan trion fick hemmapubliken att jubla.

1.38 in i den första perioden hittar Törngren över till Mattsson som hittar luckan mellan benen på Hampus Bodin i Hagundamålet och vilken pangstart hemmapubliken bjöds på. Trion, tillsammans med Oscar Fondelius och Liam Arvidsson, visade från start att det fanns en vilja och hunger för tre poäng. 

NIF som hade övertag spelmässigt hade lägen att utöka sin ledning men ett uppoffrande försvarsspel från gästerna och en stabil Bodin i målet satte stopp för det. I stället fick Hagunda en omställning där Hagundas Kevin Ahlholm kunde sikta in sig och sätta kvitteringen 13.29 som stod sig perioden ut.

#12 Gustaf Sandberg briljerade med sin styrka och beslutsamhet både defensivt och offensivt. Foto: Roland Osbeck

Inledningen av den andra perioden var mer avvaktande från hemmalaget jämfört med den första vilket Hagunda kunde utnyttja ock skapa ett par chanser. Lucas Orrmo i hemmakassen hade en vanlig dag på jobbet där han fick göra ett par räddningar som var nödvändiga för att inte gästerna kunde ta ledningen. 

NIFs Gustaf Sandberg fick värma upp inför den andra perioden och ersätta Filip Ceder i den andra formationen. Sandberg som besitter på mycket erfarenhet kom in i matchen med sin styrka och beslutsamhet som nästintill vann alla sina närkamper.

Tillsammans med kaptenen för dagen, Markus Jonsson, så fanns det inget utrymme för Hagunda att bjudas på chanser. Det farligaste läget för gästerna tog i ribban efter ett avslut av målskytten Ahlholm.

#91 Oscar Janthe klev fram när det behövdes som mest i matchen och gav NIF återigen ledningen. Foto: Roland Osbeck

NIF som även denna match skapar många chanser hade svårt att utöka ledningen då det alltid fanns en klubba eller försvarare i vägen. Publikfavoriten Oscar Janthe tröttnade och slaskade in bollen för att utöka till 2–1. Det var startskottet för ett ryck som hemmalaget. Knappa 23 sekunder senare fick publiken återigen ställa sig upp och jubla när Benjamin ”Benji” Lindskog som var helt felvänd mot målet slår en backhand retfullt förbi Bodin i målet. Passningen kom från Mattsson och skulle innebandyn även räkna med andra assist skulle Törngren även få poäng för det. 

Innan periodpaus fick NIF en kontring och Hampus Ahrén hittade över till Daniel Johansson som satte sitt första mål i SSL. Hemmalaget hade inför den tredje perioden en tremålsledning vilket man inte har haft tidigare i en match under säsongen. NIF som tidigare har fått jaga i tredjeperioden såg sig vara i en ny situation och har själva lyckats vända i underläge. 

#21 Niklas Ohlström med en assist i matchen men spelade fram sina medspelare flertal gånger. Foto: RG Foto-Media

Det blev nervöst inledningen av den tredje perioden när domare Glenn Boström visade tecken för straff efter en situation där en Hagundaspelare nästan bryter sig fri mot Orrmo i målet men stoppas upp av Fondelius. Hagundas Isak Bengtsson fick chansen att reducera när han klev fram för att ta straffen mot Orrmo. Det blev ett tidigt skott som inte överlistar Orrmo som räddar med högerhanden och ställning var oförändrad. 

Hagunda såg lite mer desperata ut i den tredje perioden för att gå på avslut och rubba NIF. Det skulle ge resultat när Carl Wadsten vänder bort Arvidsson och kan sätta reduceringen från pass av Markus Åkerfeldt. Samma Åkerfeldt som var kapten för Hagunda föregående säsong men valde att ta en paus inför denna säsong. Nu var han tillbaka på planen igen mot Nykvarn, utan kaptensbindel men bidrog med sin ledarroll och rutin.

#77 Lucas Orrmo stod för en stark insats och räddade 2(!) straffar vilket gör honom till matchens lirare. Foto: ”RG Foto-Media

Med 5 minuter kvar av perioden vinner Gustaf Sandberg en duell i offensivt hörn och spelar in till en fri Liam Arvidsson som satte 5–2. 

Gästerna tog en timeout och gick för en reducering genom att spela 6 mot 5. NIF:s försvarsspel sattes på prov och visst skulle hemmalaget stänga ner Hagunda. I stället kunde Jesper Lindström sätta 6–2 i tom kasse. Hemmalaget var på väg mot en klar seger men det skulle fortfarande hända saker i slutminuterna. Ahrén som vinner boll på egen planhalva spelar över till Ohlström som åter hittar tillbaka till Ahrén som denna gång löpar mot den tomma målburen och kan enkelt lägga in 7–2.  

Gästerna skulle få en möjlighet till att putsa till slutresultatet efter att man återigen fått en straff till sin fördel. 

Denna gång klev målskytten Ahlholm fram mot Orrmo. Ahlholm som försöker med en dragning vilket Orrmo läser och räddar sin andra (!) straff för dagen. Hemmamålvakten var återigen en stor faktor till att NIF kunde dra ifrån resultatmässigt. 

Nu väntar juluppehåll innan serien vänder och då spelar NIF mot IBF Falun fredag den 29 december klockan 19:00 i Furuborghallen. 

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 01:13
Senast uppdaterad: 18 december 2023 01:19

Kommunen får historiskt lågt betyg av företagen i ny mätning

lle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Under de senaste åren har företagsklimatet i Södertälje försämrats avsevärt, och staden har nu hamnat på plats 241 av 290 i Sverige. Det är den sämsta placeringen kommunen har haft sedan mätningarna började. Detta framgår av Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

– Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

I årets undersökning har över 32 000 företag i Sverige deltagit och gett betyg till sin respektive kommun. Företagsklimatet i Södertälje har försämrats avsevärt och hamnar nu på historiskt låg placering i flera mätningskategorier.

(Annonslänk)

– Framför allt ser företagen stora problem med brottslighet och otrygghet. På den frågan rankas Södertälje sist i hela landet, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Men Södertälje presterar väldigt svagt på flera av de individuella aspekterna som ingår i rankingen.

Kommunen tappar i placering när det kommer till tillhandahållandet av information till företagen, tjänstemännens inställning till företagande och kommunikationen mellan företag och beslutsfattare i kommunen.

Ny nämn invigd i Södertälje med fokus på att förbättra näringslivsklimatet.

– Företagen efterfrågar en tydlig riktning framåt i kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet. Jag har förhoppningar om att den nya näringslivsnämndens arbete ska bidra till ett ökat fokus på företagens möjligheter att verka och växa i Södertälje kommun, säger Olle Karstorp. 

Enligt Karstorp är det av stor betydelse för företagens möjlighet att växa och utvecklas hur de bemöts av kommunen.

– De kommuner som anstränger sig för att lära känna sitt lokala näringsliv och dess behov går det oftast bättre för i undersökningen. Att arbeta med råd, vägledning och att hjälpa företagen att göra rätt skapar högre regelefterlevnad och uppskattas av företagen, säger Olle Karstorp.

Läs även: – Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 21 september 2023 10:20

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors