Företag i fokus:

Brist på valfrihet för äldre inom hemtjänsten i Södertälje

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Ett väntat förslag om fördelningen mellan kommunala och privata aktörer inom hemtjänsten för 2024, som skulle ha presenterats i september, uteslöts oväntat från mötets dagordning. Detta uppger Liberalerna, som nu kräver ett utförligare svar från den styrande majoriteten.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

När året lider mot sitt slut har fortfarande inget nytt ärende i frågan tagits upp i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige eller äldreomsorgsnämnden. Enligt Liberalerna är man kritisk till hanteringen av ärendet och ser detta som en stor brist på framsteg, vilket orsakar oro kring valfriheten inom hemtjänsten det kommande året.”

Trots förväntningar om ett förslag från majoriteten i kommunstyrelsen angående fördelningen mellan kommunala och privata aktörer, togs ärendet oväntat bort från dagordningen. Sedan dess har ingen ny information eller något beslut presenterats, vilket har väckt oro bland politiska partier.

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho, vill se ett utökat utbud för Södertäljes äldre inom hemtjänsten.

I nuläget domineras hemtjänsten av kommunen med 67%, medan endast två privata bolag delar på resterande 33%. Denna fördelning anses otillräcklig för att skapa sund konkurrens och äkta valfrihet. Liberalerna uttrycker skepticism och besvikelse över hanteringen av ärendet, som skulle kunna leda till en mer balanserad och konkurrenskraftig hemtjänstmarknad.

– Högkvalitativ och produktiv hemtjänst betyder olika saker för olika personer. Äldres behov, önskemål och preferenser är inte likformiga. Det är just därför det är så viktigt med valfrihet. Så att den som brukar hemtjänsten har möjlighet att välja vad som är högkvalitativ hemtjänst för sig själv. Det är det som är själva poängen med valfrihet, att den enskilde hemtjänstbrukaren vet bättre än kommunfullmäktiges politiker vad som är högkvalitativ hemtjänst för just sig själv, säger Hawsho (L).

I en interpellation, en fråga som kräver ett utförligare svar, ställde Liberalerna frågan till den styrande majoriteten om det kommer att bli en ny fördelning mellan privata och kommunala aktörer inom hemtjänsten. De frågade även om dröjsmålet i beslutet är relaterat till ideologiska skillnader inom kommunledningen.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, har besvarat interpellationen och meddelat att ett uppdrag givits till stadsdirektören för att utarbeta ett förslag fokuserat på kvalitet, produktivitet, kompetensförsörjning och ekonomisk stabilitet inom hemtjänsten. Godner betonar att majoriteten är enig om vikten av en produktiv och högkvalitativ hemtjänst, oavsett ideologiska skillnader.

Men när ett konkret förslag kommer att presenteras är ännu oklart.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, men en sak är säker, Liberalerna kommer alltid försvara äldres rätt att bestämma över sin egen tillvaro, säger Metin Hawsho.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:43

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors