Företag i fokus:

De räddar liv i jul – ”ensamhet kan leda till psykisk ohälsa”

BDA6460D-86CA-4863-B34A-2E3EDC46B22B

Sten Lundin, vice ordförande, RSMH Södertälje.

I en omfattande nationell kampanj framhåller Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vikten av social hälsa som en väg till mental välbefinnande. Särskilt inför jul och nyår, en period som ofta förstärker känslor av ensamhet, agerar RSMH i Södertälje för att göra skillnad.

RSMH, som långvarigt agerar i kampen mot ensamhet och psykisk ohälsa, lanserar en landsomfattande kampanj med fokus på social hälsa som en grundpelare för mental hälsa. Med julen som en kritisk tidpunkt, då ensamheten kan kännas extra påtaglig, intensifierar RSMH sina insatser över hela landet.

– Att komma till RSMH får en att känna sig välkommen och trygg. Man kan vara sig själv och känna gemenskap och kunna deltaga och vara med efter egen förmåga. Det har alltid känts bra, berättar Sten Lundin, vice ordförande i RSMH i Södertälje.

I över 50 år har RSMH:s 78 lokalföreningar arbetat för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. I Södertälje, liksom i flera andra städer som Kalix, Boden, Hallstahammar, Lund, Visby, Backe, Gimo, Timrå och Säter, sker detta genom julklappsutdelning.
Syftet är att uppmuntra till samtal och inbjuda till gemensamma aktiviteter som julbord, luciatåg, pysselstunder och biokvällar. Dessa sociala sammanhang är öppna för alla som drabbats av ensamhet och psykisk ohälsa.

RSMH i Södertälje agerar för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. Foto: Pexels

– Ensamhet är inte ett problem för att det möjligen kan vara tråkigt, utan för att det kan leda till livshotande tillstånd. Långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till att människor hamnar i ofrivillig ensamhet. Vi har alla ett behov av att höra till och är gjorda för gemenskap, Selene Cortes, kanslichef på RSMH förbundskansli.

Initiativet får ytterligare relevans i ljuset av WHO:s nyligen bildade globala kommission mot ensamhet, vilket speglar problemets allvar även på en internationell nivå. Sveriges socialminister Jakob Forssmed är en av tolv utvalda kommissionärer och den enda från Europa.

RSMH:s arbete betonar vikten av gemenskap för återhämtning från psykisk ohälsa och som en livräddande faktor. Ensamhet erkänns alltmer som ett samhällsproblem som påverkar alla åldersgrupper. Långvarig ensamhet kan leda till depression och försämrad psykisk hälsa. Genom sina insatser strävar RSMH efter att skapa en känsla av tillhörighet och trygghet genom sociala relationer, vilket är grundläggande för människors välbefinnande.

– Hos oss är dörrarna öppna i jul och alla andra dagar. Här finns vi som den familj du kanske inte har, säger Selene Cortes.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 16:57
Senast uppdaterad: 19 december 2023 16:58

Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

IMG_8104

Foto: Privat/Shamash Oyal

I kölvattnet av den tragiska händelsen i Rosenlund, där en nioårig pojke miste livet, har Josefin Anero från Södertälje tagit initiativ till att samla in pengar för att hedra pojken och stödja familjen.

– Många har hört av sig och frågat hur de kan hjälpa till, förutom att swisha och dela vidare min story på Instagram, säger Anero till Telgenytt

Det har nu passerar mer än en vecka som en pojke hittades svårt skadad i en lägenheten och senare avled. Pojkens pappa, som befann sig i bostaden vid tillfället för händelsen, greps av polisen och häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord.

Josefin Aneros, vars dotter umgicks med pojken, beslutade att organisera en insamling, inte bara för att stödja familjen i denna svåra tid, utan också att skapa ett varaktigt minne av pojken.

– Efter en så tragisk händelse känner man sig maktlös inför de närmaste anhöriga. Men eftersom min dotter var en väldigt nära vän till pojken och de gick i samma klass, kände jag att en insamling i hans namn var det minsta jag praktiskt kunde göra, säger Anero till Telgenytt

Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Foto: Shamash Oyal

Ursprungligen syftade insamlingen till att samla in tillräckligt med pengar för att kunna skicka ett vackert blomsterarrangemang till begravningen. Men när insamlingen växte, insåg Anero att det skulle bli ett överskott. Initiativet väckte stor uppmärksamhet och har fått omfattande stöd från Södertäljes invånare, vilket återspeglar deras solidaritet och sorg över den unga pojkens tragiska bortgång.

Initiativet är ett bevis på den starka gemenskapskänslan i Södertälje och visar hur staden kan samla kraft i svåra tider. Josefin Anero och de som deltar i insamlingen representerar en ljuspunkt i en annars mörk och sorglig händelse.

Insamlingen kommer att pågå fram till begravningen, och eventuellt överskott kommer även att användas för att täcka andra kostnader som är relaterade till begravningsceremonin.

– Jag tror att det sista man som sörjande mamma vill tänka på när ens barn har gått bort är ekonomiska hinder i begravningsfrågan, om det nu finns sådana. Jag kommer att ha dialog med mamman angående placering av resterande medel. Alternativet är att skänka det till lämplig stiftelse, säger Josefin Anero.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha till 070 953 15 08

Läs även: – Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 12:54

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors