Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kyrka plundrad och vandaliserad i Södertälje

ACC1979B-C47B-4A27-AF42-3773EB507B84

Foto: Privata

S:ta Maria Armeniska Apostoliska Kyrkan i Södertälje drabbades nyligen av inbrott, där tjuvar stal värdefulla föremål med både ekonomiskt och affektionsmässigt värde. Polisen utreder nu händelsen.

– Vi har varit där efter att man lämnat tips till polisen. Enligt tipsen har kyrkan bestulits på föremål till ett stort värde, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

kyrkans altare i Geneta centrum. Foto: Privat

Den Armeniska Apostoliska Kyrkan i Geneta har blivit utsatt för ett inbrott, där tjuvar kommit över dyra föremål. Det är oklart vid vilken tidpunkt inbrottet ska ha ägt rum, men enligt uppgifter till Telgenytt rör det sig om natten mot onsdagen eller under tidig morgon.

I nuläget är det oklart hur många gärningspersoner som är inblandade. Tjuven eller tjuvarna ska ha tagit sig in i kyrkan genom ett fönster som leder till en lokal ansluten till kyrkan. Denna lokal används för dop, bröllop och andra evenemang.

De stulna föremålen rapporteras vara av stor värde och ha högt affektionsvärde för kyrkan.

– Vi förväntade oss inte detta, det är tråkigt nu så här innan juldagarna. Vi står inför ett tomt altare med många ledsna medlemmar, säger  Alexander Sharoyan, kyrkans kontaktperson, till Telgenytt. 

Polisen har inlett en utredning av inbrottet. Församlingen och de drabbade väntar nu på mer information medan utredningen pågår, i hopp om att få tillbaka de stulna föremålen och att gärningsmännen ska gripas.

Känner en oro inför framtiden.

– Jag vet inte om detta är en markering för något i framtiden, men vi kommer att gå vidare med detta och göra allt för att våra medlemmar ska kunna känna sig trygga, säger Alexander Sharoyan.

Kyrkan i Geneta, S:ta Maria Armeniska Apostoliska Kyrkan, utsatt för inbrott. Foto: Privat

Foto: Privat

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 20:33
Senast uppdaterad: 21 december 2023 01:28

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors