Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kyrka plundrad och vandaliserad i Södertälje

ACC1979B-C47B-4A27-AF42-3773EB507B84

Foto: Privata

S:ta Maria Armeniska Apostoliska Kyrkan i Södertälje drabbades nyligen av inbrott, där tjuvar stal värdefulla föremål med både ekonomiskt och affektionsmässigt värde. Polisen utreder nu händelsen.

– Vi har varit där efter att man lämnat tips till polisen. Enligt tipsen har kyrkan bestulits på föremål till ett stort värde, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

kyrkans altare i Geneta centrum. Foto: Privat

Den Armeniska Apostoliska Kyrkan i Geneta har blivit utsatt för ett inbrott, där tjuvar kommit över dyra föremål. Det är oklart vid vilken tidpunkt inbrottet ska ha ägt rum, men enligt uppgifter till Telgenytt rör det sig om natten mot onsdagen eller under tidig morgon.

I nuläget är det oklart hur många gärningspersoner som är inblandade. Tjuven eller tjuvarna ska ha tagit sig in i kyrkan genom ett fönster som leder till en lokal ansluten till kyrkan. Denna lokal används för dop, bröllop och andra evenemang.

De stulna föremålen rapporteras vara av stor värde och ha högt affektionsvärde för kyrkan.

– Vi förväntade oss inte detta, det är tråkigt nu så här innan juldagarna. Vi står inför ett tomt altare med många ledsna medlemmar, säger  Alexander Sharoyan, kyrkans kontaktperson, till Telgenytt. 

Polisen har inlett en utredning av inbrottet. Församlingen och de drabbade väntar nu på mer information medan utredningen pågår, i hopp om att få tillbaka de stulna föremålen och att gärningsmännen ska gripas.

Känner en oro inför framtiden.

– Jag vet inte om detta är en markering för något i framtiden, men vi kommer att gå vidare med detta och göra allt för att våra medlemmar ska kunna känna sig trygga, säger Alexander Sharoyan.

Kyrkan i Geneta, S:ta Maria Armeniska Apostoliska Kyrkan, utsatt för inbrott. Foto: Privat

Foto: Privat

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 20:33
Senast uppdaterad: 21 december 2023 01:28

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors