Företag i fokus:

Undersköterskorna med nyckelroll i nytt projekt

kad-studie-avdelning-20-sodertalje-sjukhus

Åsa Stålgren, samordnare avdelning 20, Aysel Kulbay, doktorand, Ibolya Juhász, undersköterska avdelning 20 och Anja Eklund, vårdenhetschef avdelning 20. Foto: Södertälje sjukhus

Har en patient som haft kvarliggande urinkateter oftare bakterier i urinen efter kateterborttagningen än en patient som inte har haft kateter? Det undersöker nu en studie på Södertälje sjukhus.

Patienter som har haft en kvarliggande urinkateter (KAD) verkar ha fler bakterier i urinen så länge katetern sitter kvar, men det är oklart vad som händer när den tas bort. I studien jämförs patienter som har haft KAD under de senaste fyra veckorna med en kontrollgrupp utan KAD.

Undersköterskorna på avdelningen har en nyckelroll i projektet genom att ta prover och registrera mätresultat. Som en del i studien mäts blåsvolym för att upptäcka eventuell urinretention. Uppskattningsvis 20-30 procent av patienterna på rehabiliteringsavdelning 20 har KAD. Patienterna som deltar i studien kommer både med och utan kateter.

– Många patienter tackar ja till att delta i studien, trots att det inte kommer att hjälpa dem personligen utan gynna framtida patienter, säger undersköterskan Ibolya Juhász.

Hos en patient med en KAD bildas biofilm i och på katetern efter en tid. I biofilmen kan resistenta bakterier ta skydd från kroppens immunförsvar och från antibiotika, men man vet inte om samma bakterier finns i urin när patienten kissar.

Studien är en del av doktorandprojektet för sjuksköterskan Aysel Kulbay som arbetar på Vårdhygien Stockholm.

– Som en del i studien genomförs blåsvolymmätning av urinblåsan med bladder scan. Det har hänt att vi har hittat patienter som har urinretention, alltså har kvar för mycket urin i blåsan efter att de har kissat. Urinretention är inte bra och därför är det positivt att vi upptäckt det, säger Aysel.

Hon hoppas resultaten ska ge underlag för förbättrade rutiner kring katetrar och minskad risk för infektioner.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 13:53
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:22

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors