Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ledande it-företag öppnar nytt kontor i Södertälje

9665c8d2e7858927_org

Foto: Atea

Atea, ledande inom IT-infrastrukturlösningar i Norden och Baltikum, fortsätter sin expansion. I veckan etablerar bolaget sitt 680 kvm stora kontor i Södertälje och blir därmed det 35:e lokalkontoret för att möta växande kundbehov.

Leverantören av digitala lösningar och IT-infrastruktur breddar sin verksamhet genom att öppna ett nytt kontor i Södertälje nu på fredag, 12 april. Detta blir företagets 35:e lokalkontor i Sverige och markerar en fortsatt tillväxtresa med målet att stärka kundrelationer och utveckla nya samarbeten i regionen.

– Södertälje är mycket spännande. Vi har i dag flera kunder här och ser fina tillväxtmöjligheter framöver, därför är det viktigt att vi finns på plats. Här finns både privata aktörer och offentliga verksamheter som vi kommer stötta med it-lösningar som både driver affärer och stöttar verksamheterna och deras slutanvändare, säger Michael Strandtoft, försäljningschef på Atea.

Atea har idag en bred närvaro med verksamhet i 88 städer och över 8 000 medarbetare. Företaget, som omsatte cirka 35 miljarder norska kronor under 2023, erbjuder en omfattande portfölj av produkter och tjänster, inklusive hårdvara, mjukvara, konsultation och tekniska lösningar, för att stödja och utveckla sina kunders IT-miljöer.

Med över 20 medarbetare stationerade på det nya kontoret, inklusive IT-specialister och kundansvariga säljare, är Atea väl rustat för att möta den lokala marknadens efterfrågan.

– När vi nu etablerat vår närvaro med en stark grund på plats är nästa steg att växa långsiktigt med fler kompetenta medarbetare som vill vara med på resan att bygga Sverige med it, säger Joakim Wellmar, regionchef på Atea Sverige.

Atea etablerar sig i en fastighet ägd av Vifast, som är en del av Kinnarp.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2024 12:50
Senast uppdaterad: 10 april 2024 12:50

INSÄNDARE: Godner: ”Det finns ingen vilja att stjälpa”

Boel

Foto: Alexander Isa

Svar på insändare: Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Det stämmer att kommunen köpte Scaniarinken 2014. Samtidigt köpte kommunen Södertälje fotbollsarena. Avtalen slöts i det läget mellan respektive inblandade klubbar – Assyriska, Syrianska och SSK – och kommunen.

Assyriska och Syrianska fick också miljonbelopp i stöd – ett politiskt beslut –  när de riskerade konkurs efter att ha ramlat ur elitnivån. Detta ifrågasattes av andra föreningar men jag försvarade det.

Det finns andra ekonomiska stöd under åren som Assyriska fått.

(Annonslänk)

Alla ovan nämnda klubbar fick stora stöd i anslutning till pandemin efter ett politiskt beslut om 10 miljoner till föreningar i Södertälje.

Jag går mycket gärna på fotbollsmatcher likväl som på ishockey och basket och annan sport när det finns tid för det samt besöker de föreningar som önskar dialog med oss politiskt ansvariga i kommunen.

Det finns ingen vilja att stjälpa (som skribenten uttrycker det) ett av våra stora fotbollslag eller någon annan förening.

Boel Godner
Kommunstyrelsens ordförande

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2024 11:50
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors