Företag i fokus:

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Pojkar åtalade – Försökte spränga Bandidoslokal

IMG_7964

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Två pojkar, skrivna i Södertälje, åtalas tillsammans med två 21-åringar för ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Sprängningsförsöket mot Bandidos kopplas till det Foxtrot och ledare Rawa Majid.

– Min tes har varit att det är Foxtrot-kopplat, en konflikt mellan Foxtrot och Bandidos, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Händelsen inträffade den 6 september då pojkarna blev överrumplade och stoppades av medlemmar från Bandidos, vilket resulterade i en fysisk konfrontation där en av pojkarna misshandlades. Polisen fann senare den misshandlade 17-åringen när Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och annan utrustning för bombtillverkning.

Flera personer greps och identifierades av polis.
Pojkarna åtals tillsammans med två 21-åringar, en kvinna och en man, som är misstänkta för att ha hjälpt till med planeringen och förberedelserna för attentatet.

17-åringarna, boende i Södertälje, fångades på bild i september 2023. Bild: Polisen

Kvinnan, bosatt i Järfälla, är misstänkt för att ha identifierat och sammanfört pojkarna som utförde brottet. Hon anklagas även för att ha instruerat dem om hur de skulle agera, ordnat transport för dem och säkerställt att de hade tillgång till material för att tillverka bomben. Den 21-årige mannen, skriven i Spånga, misstänks för att ha ansvarat för leverans av bombmaterialet.

Pojkarna tros ha blivit värvade via sociala medier och uppmanades att filma händelsen.

(Annonslänk)

– Jag tror det är på precis samma sätt som sker ganska ofta numer, att man har någon rekrytering av folk allmänt, ungefär som att man söker jobb på Arbetsförmedlingen. Man lägger ut olika uppdrag och så ser man vilka som nappar och är intresserade av att tjäna lite pengar, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt polisen är fallet starkt kopplat till Foxtrotnätverket, och en 31-årig man som misstänks ha anstiftat brottet är häktad i sin frånvaro.

– Han har starka kopplingar till Foxtrot, det är den konflikten som vi ser, säger Ihlbom.

Bevis i form av chattkonversationer, där en användare med en Foxtrotlogga uppmanar till handling, stärker misstankarna. Dom i målet förväntas meddelas den 17 januari, och en parallell utredning gällande misshandel av en av 17-åringarna, där en Bandidosmedlem varit inblandad, pågår fortfarande.

– Men bevisningen var inte tillräcklig så han är på fri fot. Den utredningen pågår men jag tror inte att vi kommer att komma i mål där, det är svårt att bevisa vem som har gjort vad, säger åklagaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 13:57

SENASTE NYTT: 50-årig kvinna mördad – Maken häktad

Polis

Arkivbild

En man i 50-årsåldern har gripits och häktats, misstänkt för mord på sin fru i helgen. Paret, som tidigare bott i Södertälje, hade flyttat till Vagnhärad där händelsen inträffade.

Den tragiska händelse utspelade sig i Vagnhärad under helgen då en man i 50-årsåldern greps misstänkt för att ha mördat sin fru. Polisen larmades till parets bostad på lördagskvällen efter uppgifter om bråk. Vid ankomst kunde de konstatera att kvinnan, även hon i 50-årsåldern, hade blivit dödligt skadad med ett vasst föremål. Hennes liv gick inte att rädda.

Paret, som tidigare varit bosatta i Södertälje, hade flyttat till Vagnhärad där de bott under de senaste åren. Enligt källor till Telgenytt hade mannen ett känt problem med alkohol och hade tidigare varit involverad i flera våldshändelser mot sin fru. Vid ett tillfälle knuffade mannen henne så våldsamt att hon föll till golvet och började blöda. Vid ett annat tillfälle kallades polisen till platsen efter rapporter om dunkande ljud, gråt och skrik från parets gemensamma bostad. När polisen anlände, hade kvinnan tydliga slagmärken i ansiktet.

Mellan 2017 och 2020 dömdes han för tre fall av misshandel, varav de två senaste fallen resulterade i fängelsestraff. Så sent som i september greps han återigen och frihetsberövades, misstänkt för misshandel mot sin fru som han nu misstänkt för att ha dödat. Ett fall som inte hann leda till åtal.

I helgen greps han återigen, denna gång misstänkt för mordet på sin 50-åriga fru. Mannen har nu häktats och är misstänkt på sannolika skäl för mord. Han förnekar att han begått brott men erkänner själva händelseförloppet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2024 22:11
Senast uppdaterad: 11 januari 2024 22:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors