Företag i fokus:

Efter tiden i SSK – Viktor driver en hemsida om avancerad statistik

Viktor Jansson 1

Viktor Jansson, före detta statistisk analytiker för Södertälje Sportklubb Foto: Privat

I dagens ”moderna” ishockey används ofta olika former av statistik som verktyg för att hjälpa lag att bland annat mer detaljerat se styrkor och svagheter i deras spel och över tid också förbättra det.

40-åriga Södertäljebon Viktor Jansson, personen bakom sajten SSK siffror är sedan många år tillbaka en trogen SSK-supporter. Förutom att han älskar hockey och i synnerhet Södertälje SK, har han också med tiden utvecklat ett särskilt intresse för den typ av avancerad statistik som nämns i början av artikeln.

-Jag har alltid haft ett stort hockeyintresse och följt SSK hela mitt liv, säger Viktor.

-För ca 7-8 år sedan började jag intressera mig för avancerad statistik och något år senare startade jag mitt projekt SSK Siffror. Där gick jag igenom matcherna i efterhand och “taggade” olika händelser på isen och byggde upp min egen databas.

-Jag märkte fort att det hjälpte mig att få en bättre förståelse för spelet, dels genom att titta så i detalj på matcherna men också genom statistiken som jag kunde bygga med det jag samlat in. I dag samlar jag inte in data själv på det sättet men har istället vidgat projektet till att täcka hela Hockeyallsvenskan och SHL.

Du driver numera sajten hockeysiffror. Hur använder du dig av det?

-Det är riktat till alla som vill följa. Jag hjälper inte aktivt någon klubb för tillfället men det är givetvis fritt fram för de att ta del av innehållet, vilket flera klubbar också gör.

-Det startade som ett projekt för min egen skull men kände ganska snabbt att det här skulle tilltala fler än bara mig. Just det jag erbjuder på min hemsida finns inte riktigt att hitta någon annanstans, om man inte tillhör någon klubb i Hockeyallsvenskan eller SHL.

Säsongen 2022-2023 hade Jansson en tjänst som statistisk analytiker i SSK men valde att kliva åt sidan efter enbart en säsong i klubben. En tid som enligt honom själv ändå var både kul och givande.

-Det var lite av en prioriteringsfråga. Jag hade det uppdraget vid sidan av mitt heltidsjobb som webbutvecklare och kände inte riktigt att tiden räckte till. Samtidigt som SSK kanske inte känner att man har resurser för att avsätta en större tjänst för det uppdraget som flera SHL lag har gjort senaste åren.

-Det var en väldigt rolig och givande tid och jag har stort förtroende för nuvarande ledningen i SSK. Skulle det bli aktuellt att samarbeta på något sätt i framtiden så skulle jag helt klart vara öppen för det.

Förklara mer ingående hur olika underliggande siffror kunde motivera att SSK skulle börja vinna matcher?

-När ett lag inte tar så många poäng som förväntat så förutsätts det ofta att spelet inte har varit tillräckligt bra, men så är det faktiskt inte alltid, speciellt inte under korta perioder. SSK hade spelat 14 matcher innan uppehållet där man ändrade om lite på tränarsidan och efter det har man ju rusat uppåt i tabellen. Faktum är att i spelet i lika styrka så hade SSK +12 i målskillnad innan det uppehållet, samma som Björklöven och bara sämre än Brynäs.

-Tittade man sedan lite djupare på underliggande statistik som expected goals, som kan sägas vara ett mått på hur många klara målchanser man haft framåt och emot sig, och Corsi så var SSK klart bäst i ligan i båda de kategorierna. Vilket indikerar att de drev matcherna och skapade fler avslut och chanser än motståndarna i matcherna.

-Däremot släppte man in 10 mål i boxplay innan uppehållet men har bara 2 insläppta på 10 matcher efteråt. Målvaktsspelet har också lyft sig.

Viktor Jansson Foto: Privat

När hockeyn använder sig av avancerad statistik så uttrycker man det ofta i olika termer, Corsi och expected goals är två ofta förekommande sådana. Viktor förklarar närmare vad det är för information som man kan få fram här.

-Corsi är en skottstatistik där man använder alla avslut, även blockade och missade, och enbart i 5-mot-5. Det kan sedan användas framåt och bakåt eller kanske allra vanligast i procentform för att visa andelen avslut framåt.

-Eftersom det skjuts betydligt fler skott än det görs mål under en match och för att man inte tar med kvaliteten på skytt och målvakt så får man snabbt fram ett större sample size (Datamängd – att ha ett tillräckligt underlag för att kunna göra en analys) som dessutom är mindre känsligt för variation än mål. Flera studier har visat att Corsi är ett bättre mått än mål för att förutse framtida målskillnad, speciellt i kortare tidsperioder som 10-15 matcher.

-Expected goals är en utveckling av Corsi men där man även tar hänsyn till olika parametrar som var skottet togs, tid sedan senaste skott och så vidare, för att ge mer kontext. Viktigt att tänka på gällande expected goals är att det inte finns någon uttalad specifikation utan olika modeller kan skilja sig åt.

Hur mycket ska man läsa ut av skottstatistik och målvakters räddningsprocent?

-Jag tycker båda kan säga en del, speciellt i brist på annat, men det finns också nackdelar med båda. Officiell skottstatistik tar bara med skott på mål och tar inte hänsyn till spelform.

-För målvakter används ganska ofta vinster och mål emot och jag tycker inte att något av dessa är målvaktsstatistik utan det är lagstatistik enligt mig. Där är räddningsprocent bättre men även det har en brist i att kvaliteten på skotten inte tas med i beaktning och det kan skilja sig rejält från lag till lag.

-Det finns mer avancerade metoder där man ser vad en målvakt har släppt in i förhållande till svårighetsgraden på skotten och det är ett mycket bättre mått i min mening.

Hur är du engagerad inom hockeyn idag?

-Jag kollar matcher och driver min hemsida hockeysiffror.se

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 20:29

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors