Företag i fokus:

Efter tiden i SSK – Viktor driver en hemsida om avancerad statistik

Viktor Jansson 1

Viktor Jansson, före detta statistisk analytiker för Södertälje Sportklubb Foto: Privat

I dagens ”moderna” ishockey används ofta olika former av statistik som verktyg för att hjälpa lag att bland annat mer detaljerat se styrkor och svagheter i deras spel och över tid också förbättra det.

40-åriga Södertäljebon Viktor Jansson, personen bakom sajten SSK siffror är sedan många år tillbaka en trogen SSK-supporter. Förutom att han älskar hockey och i synnerhet Södertälje SK, har han också med tiden utvecklat ett särskilt intresse för den typ av avancerad statistik som nämns i början av artikeln.

-Jag har alltid haft ett stort hockeyintresse och följt SSK hela mitt liv, säger Viktor.

-För ca 7-8 år sedan började jag intressera mig för avancerad statistik och något år senare startade jag mitt projekt SSK Siffror. Där gick jag igenom matcherna i efterhand och “taggade” olika händelser på isen och byggde upp min egen databas.

-Jag märkte fort att det hjälpte mig att få en bättre förståelse för spelet, dels genom att titta så i detalj på matcherna men också genom statistiken som jag kunde bygga med det jag samlat in. I dag samlar jag inte in data själv på det sättet men har istället vidgat projektet till att täcka hela Hockeyallsvenskan och SHL.

Du driver numera sajten hockeysiffror. Hur använder du dig av det?

-Det är riktat till alla som vill följa. Jag hjälper inte aktivt någon klubb för tillfället men det är givetvis fritt fram för de att ta del av innehållet, vilket flera klubbar också gör.

-Det startade som ett projekt för min egen skull men kände ganska snabbt att det här skulle tilltala fler än bara mig. Just det jag erbjuder på min hemsida finns inte riktigt att hitta någon annanstans, om man inte tillhör någon klubb i Hockeyallsvenskan eller SHL.

Säsongen 2022-2023 hade Jansson en tjänst som statistisk analytiker i SSK men valde att kliva åt sidan efter enbart en säsong i klubben. En tid som enligt honom själv ändå var både kul och givande.

-Det var lite av en prioriteringsfråga. Jag hade det uppdraget vid sidan av mitt heltidsjobb som webbutvecklare och kände inte riktigt att tiden räckte till. Samtidigt som SSK kanske inte känner att man har resurser för att avsätta en större tjänst för det uppdraget som flera SHL lag har gjort senaste åren.

-Det var en väldigt rolig och givande tid och jag har stort förtroende för nuvarande ledningen i SSK. Skulle det bli aktuellt att samarbeta på något sätt i framtiden så skulle jag helt klart vara öppen för det.

Förklara mer ingående hur olika underliggande siffror kunde motivera att SSK skulle börja vinna matcher?

-När ett lag inte tar så många poäng som förväntat så förutsätts det ofta att spelet inte har varit tillräckligt bra, men så är det faktiskt inte alltid, speciellt inte under korta perioder. SSK hade spelat 14 matcher innan uppehållet där man ändrade om lite på tränarsidan och efter det har man ju rusat uppåt i tabellen. Faktum är att i spelet i lika styrka så hade SSK +12 i målskillnad innan det uppehållet, samma som Björklöven och bara sämre än Brynäs.

-Tittade man sedan lite djupare på underliggande statistik som expected goals, som kan sägas vara ett mått på hur många klara målchanser man haft framåt och emot sig, och Corsi så var SSK klart bäst i ligan i båda de kategorierna. Vilket indikerar att de drev matcherna och skapade fler avslut och chanser än motståndarna i matcherna.

-Däremot släppte man in 10 mål i boxplay innan uppehållet men har bara 2 insläppta på 10 matcher efteråt. Målvaktsspelet har också lyft sig.

Viktor Jansson Foto: Privat

När hockeyn använder sig av avancerad statistik så uttrycker man det ofta i olika termer, Corsi och expected goals är två ofta förekommande sådana. Viktor förklarar närmare vad det är för information som man kan få fram här.

-Corsi är en skottstatistik där man använder alla avslut, även blockade och missade, och enbart i 5-mot-5. Det kan sedan användas framåt och bakåt eller kanske allra vanligast i procentform för att visa andelen avslut framåt.

-Eftersom det skjuts betydligt fler skott än det görs mål under en match och för att man inte tar med kvaliteten på skytt och målvakt så får man snabbt fram ett större sample size (Datamängd – att ha ett tillräckligt underlag för att kunna göra en analys) som dessutom är mindre känsligt för variation än mål. Flera studier har visat att Corsi är ett bättre mått än mål för att förutse framtida målskillnad, speciellt i kortare tidsperioder som 10-15 matcher.

-Expected goals är en utveckling av Corsi men där man även tar hänsyn till olika parametrar som var skottet togs, tid sedan senaste skott och så vidare, för att ge mer kontext. Viktigt att tänka på gällande expected goals är att det inte finns någon uttalad specifikation utan olika modeller kan skilja sig åt.

Hur mycket ska man läsa ut av skottstatistik och målvakters räddningsprocent?

-Jag tycker båda kan säga en del, speciellt i brist på annat, men det finns också nackdelar med båda. Officiell skottstatistik tar bara med skott på mål och tar inte hänsyn till spelform.

-För målvakter används ganska ofta vinster och mål emot och jag tycker inte att något av dessa är målvaktsstatistik utan det är lagstatistik enligt mig. Där är räddningsprocent bättre men även det har en brist i att kvaliteten på skotten inte tas med i beaktning och det kan skilja sig rejält från lag till lag.

-Det finns mer avancerade metoder där man ser vad en målvakt har släppt in i förhållande till svårighetsgraden på skotten och det är ett mycket bättre mått i min mening.

Hur är du engagerad inom hockeyn idag?

-Jag kollar matcher och driver min hemsida hockeysiffror.se

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 20:29

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

SMHI varnar: Ny snösmocka på väg

Traktor ploga snö

Arkivbild

SMHI varnar för ett omfattande snöfall från måndag till tisdag kväll, vilket riskerar att orsaka betydande trafikstörningar i Södertälje och omkringliggande områden.

Ett långdraget snöfall förutspås av SMHI, som har utfärdat en gul varning. Snöfallet inleds under måndagen och förväntas intensifieras efter midnatt, med fortsatt påverkan till tisdagskvällen klockan 22:00 i Södertälje.

”Det snöar redan måndagskvällen i sydöstra delen och det kan vara i kombination med kortvarig frisk vind. Men de största snömängderna kommer under tisdagen. 5-10 cm, lokalt 15 cm. Snöfallet upphör först sent tisdag kväll.”, skriver SMHI

Väderläget beror på ett lågtryck som rör sig över östra Svealand, med förväntningar på 5 till 10 centimeter snö, och på vissa ställen upp till 15 centimeter. Snön, som kan bli tung på grund av temperaturer kring nollpunkten, förväntas inte bara försena trafiken genom ishalka och snömodd utan även potentiellt belasta elnätet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 16:13
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 16:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors