Företag i fokus:

Efter tiden i SSK – Viktor driver en hemsida om avancerad statistik

Viktor Jansson 1

Viktor Jansson, före detta statistisk analytiker för Södertälje Sportklubb Foto: Privat

I dagens ”moderna” ishockey används ofta olika former av statistik som verktyg för att hjälpa lag att bland annat mer detaljerat se styrkor och svagheter i deras spel och över tid också förbättra det.

40-åriga Södertäljebon Viktor Jansson, personen bakom sajten SSK siffror är sedan många år tillbaka en trogen SSK-supporter. Förutom att han älskar hockey och i synnerhet Södertälje SK, har han också med tiden utvecklat ett särskilt intresse för den typ av avancerad statistik som nämns i början av artikeln.

-Jag har alltid haft ett stort hockeyintresse och följt SSK hela mitt liv, säger Viktor.

-För ca 7-8 år sedan började jag intressera mig för avancerad statistik och något år senare startade jag mitt projekt SSK Siffror. Där gick jag igenom matcherna i efterhand och “taggade” olika händelser på isen och byggde upp min egen databas.

-Jag märkte fort att det hjälpte mig att få en bättre förståelse för spelet, dels genom att titta så i detalj på matcherna men också genom statistiken som jag kunde bygga med det jag samlat in. I dag samlar jag inte in data själv på det sättet men har istället vidgat projektet till att täcka hela Hockeyallsvenskan och SHL.

Du driver numera sajten hockeysiffror. Hur använder du dig av det?

-Det är riktat till alla som vill följa. Jag hjälper inte aktivt någon klubb för tillfället men det är givetvis fritt fram för de att ta del av innehållet, vilket flera klubbar också gör.

-Det startade som ett projekt för min egen skull men kände ganska snabbt att det här skulle tilltala fler än bara mig. Just det jag erbjuder på min hemsida finns inte riktigt att hitta någon annanstans, om man inte tillhör någon klubb i Hockeyallsvenskan eller SHL.

Säsongen 2022-2023 hade Jansson en tjänst som statistisk analytiker i SSK men valde att kliva åt sidan efter enbart en säsong i klubben. En tid som enligt honom själv ändå var både kul och givande.

-Det var lite av en prioriteringsfråga. Jag hade det uppdraget vid sidan av mitt heltidsjobb som webbutvecklare och kände inte riktigt att tiden räckte till. Samtidigt som SSK kanske inte känner att man har resurser för att avsätta en större tjänst för det uppdraget som flera SHL lag har gjort senaste åren.

-Det var en väldigt rolig och givande tid och jag har stort förtroende för nuvarande ledningen i SSK. Skulle det bli aktuellt att samarbeta på något sätt i framtiden så skulle jag helt klart vara öppen för det.

Förklara mer ingående hur olika underliggande siffror kunde motivera att SSK skulle börja vinna matcher?

-När ett lag inte tar så många poäng som förväntat så förutsätts det ofta att spelet inte har varit tillräckligt bra, men så är det faktiskt inte alltid, speciellt inte under korta perioder. SSK hade spelat 14 matcher innan uppehållet där man ändrade om lite på tränarsidan och efter det har man ju rusat uppåt i tabellen. Faktum är att i spelet i lika styrka så hade SSK +12 i målskillnad innan det uppehållet, samma som Björklöven och bara sämre än Brynäs.

-Tittade man sedan lite djupare på underliggande statistik som expected goals, som kan sägas vara ett mått på hur många klara målchanser man haft framåt och emot sig, och Corsi så var SSK klart bäst i ligan i båda de kategorierna. Vilket indikerar att de drev matcherna och skapade fler avslut och chanser än motståndarna i matcherna.

-Däremot släppte man in 10 mål i boxplay innan uppehållet men har bara 2 insläppta på 10 matcher efteråt. Målvaktsspelet har också lyft sig.

Viktor Jansson Foto: Privat

När hockeyn använder sig av avancerad statistik så uttrycker man det ofta i olika termer, Corsi och expected goals är två ofta förekommande sådana. Viktor förklarar närmare vad det är för information som man kan få fram här.

-Corsi är en skottstatistik där man använder alla avslut, även blockade och missade, och enbart i 5-mot-5. Det kan sedan användas framåt och bakåt eller kanske allra vanligast i procentform för att visa andelen avslut framåt.

-Eftersom det skjuts betydligt fler skott än det görs mål under en match och för att man inte tar med kvaliteten på skytt och målvakt så får man snabbt fram ett större sample size (Datamängd – att ha ett tillräckligt underlag för att kunna göra en analys) som dessutom är mindre känsligt för variation än mål. Flera studier har visat att Corsi är ett bättre mått än mål för att förutse framtida målskillnad, speciellt i kortare tidsperioder som 10-15 matcher.

-Expected goals är en utveckling av Corsi men där man även tar hänsyn till olika parametrar som var skottet togs, tid sedan senaste skott och så vidare, för att ge mer kontext. Viktigt att tänka på gällande expected goals är att det inte finns någon uttalad specifikation utan olika modeller kan skilja sig åt.

Hur mycket ska man läsa ut av skottstatistik och målvakters räddningsprocent?

-Jag tycker båda kan säga en del, speciellt i brist på annat, men det finns också nackdelar med båda. Officiell skottstatistik tar bara med skott på mål och tar inte hänsyn till spelform.

-För målvakter används ganska ofta vinster och mål emot och jag tycker inte att något av dessa är målvaktsstatistik utan det är lagstatistik enligt mig. Där är räddningsprocent bättre men även det har en brist i att kvaliteten på skotten inte tas med i beaktning och det kan skilja sig rejält från lag till lag.

-Det finns mer avancerade metoder där man ser vad en målvakt har släppt in i förhållande till svårighetsgraden på skotten och det är ett mycket bättre mått i min mening.

Hur är du engagerad inom hockeyn idag?

-Jag kollar matcher och driver min hemsida hockeysiffror.se

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 20:29

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors