Företag i fokus:

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Järnasonen rankas som en av landets mäktigaste

5ea0698617c96_thumbnail

Pressbild: TV4

Järnasonen Mauri Hermundsson är en av landets mäktigaste på sociala medier. Det rapporterar Maktbarometern efter en ny kartläggning.

Sedan 2017 kartlägger Maktbarometern de mest inflytelserika personerna på svenska sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och Youtube och skapar en samlad maktlista. För tredje året i rad är Järnasosonen Mustiga Mauri med på listan och har i år en hög placering.

Med sina 251 tusen följare på Instagram placerar Maktbarometern Mauri Hermundsson på plats 13 som landets mäktigaste. År 2022 befann han sig på plats 24, men klättrade hela 11 platser i år.

Men det är inte den enda kategorin han finns med i. Mustiga Mauri återfinns även i kategorierna Youtube och som Årets makthavare. På Youtube handlar det om det populära programmet ”Uppdrag mat,” där han är programledare och som har miljontals visningar. ”Uppdrag mat” tappar dock två placeringar från föregående år och hamnar från plats fyra till sjätte platsen i år.

Inom kategorin Årets makthavare har Maktbarometern rankat totalt 100 svenska konton. Här placeras Järnasosonen på plats 21, före Bianca Ingrosso (plats 22) och Zlatan Ibrahimovic (plats 31).

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 20:07

Liberalerna: Nu gör vi förskolan skärmfri

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Skärmifieringen har svept över skolsverige med en förödande kraft. Idag är det inte ovanligt att små barn sitter framför skärmar redan i förskolan. Detta trots att forskning starkt avråder från det.

Liberalerna kommer nu att ta initiativ för att skärmhetsen i förskolan rullas tillbaka. Skolverket ska föreslå ändringar i förskolans läroplan som innebär att det inte ska finnas krav på att digitala lärverktyg används i utbildningen. Myndigheten ska även föreslå ändringar som innebär att utbildningen i huvudsak ska vara skärmfri för barnen. Skärmexperimentet i förskolan har gått för långt. Det långsiktiga målet är att förskolan ska vara helt skärmfri.

I dag sitter många fyraåringar med skärmar i stället för att utforska världen med sina egna sinnen och ögon. WHO rekommenderar barn mellan två och fem år till högst 60 minuters stillasittande skärmtid per dag. 

Experter på Karolinska Institutet och Lunds universitet har konstaterat att barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten. I studier kopplas mycket skärmtid till sämre språkutveckling och att undervisning på skärmar är bortkastad ur lär- och utvecklingssynpunkt för de allra yngsta barnen.

Metin Hawsho. Liberalernas gruppledare Södertälje

Liberalerna rev därför nyligen upp den förra regeringens nationella digitaliseringsstrategi som bland annat skulle innebära fortsatt digitalisering i förskolan.

Idag är det obligatoriskt enligt förskolans läroplan att även små barn ska använda digitala verktyg, det ändrar vi nu på. Huvudregeln i förskolans läroplan ska i stället vara att undervisningen är skärmfri.

Skärmarna hör helt enkelt inte hemma i förskolan. 

Så gör vi för att barn i förskolan ska utforska paddorna i dammen, snarare än sitta med paddan i soffan.

Självklart ska man få koppla av framför favoritprogrammet på TV eller Youtube ibland. Men skärmar ska vara som lördagsgodis – man ska inte få det för ofta. Skolan och förskolan ska vara arenor för att lära sig saker, för att umgås med andra barn och för att röra på sig. För mycket skärmtid kan leda till koncentrationssvårigheter och tränger undan fysisk aktivitet. Skärmarna hör helt enkelt inte hemma i förskolan. 

Både förskolan och skolan är viktigast för de barn som kommer från resurssvaga hem, där man inte har böcker i bokhyllorna och där man kanske inte pratar svenska.

Liberalerna gör nu en läsoffensiv, vi satsar på skolbibliotek, böcker och mer svenska i lågstadiet. Men för att skolan ska kunna erbjuda lugn och ro så måste skärmarna bort ur förskolan. Vi tar nu viktiga steg för en skola som går tillbaka till grunderna. 

Metin Hawsho,
Gruppledare Liberalerna Södertälje

Evelyn Paz (L)

Alvin Hanna (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 18:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors