Företag i fokus:

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Räcker det inte med de senaste händelserna i Södertälje?

85753E6A-111B-479A-BBF7-E8E4CD3B205D

Södertäljeprofilen, Tony Garabet. Foto: privat

Det räcker inte med de senaste händelserna i Södertälje och Sverige, där det har varit många dåd, skjutningar, dödsfall och en ökning av kriminella handlingar. Att vara öppen och välkomna människor till helvetet innebär att vi accepterar mer mörker.

Mer än någonsin, i dessa svåra tider, behöver barn, unga och alla människor ljus, tröst och kärlek, inte mer mörker och elände.

Tänk om: Om man bara visste hur hemsk och plågsam plats helvetet verkligen är, borde man ändra på det och göra rätt.

Ett stort företag som detta borde istället omvärdera och använda sina resurser i sin reklam för att inspirera och nå människor med hopp, ljus och tröst som kan lysa upp hela vårt samhälle.

Jag älskar Södertälje, och under de senaste 18 åren har jag gjort en skillnad och spridit ljus och kärlek till staden som ligger mig varmt om hjärtat.

Låt oss välkomna alla till Södertälje, staden av ljus och kärlek, och hela vårt älskade land, Sverige.

Bara tillsammans kan vi besegra mörkret. 

Tony Garabet,
ungdomscoach

Tony Garabet, här med ungdomar på paddelhallen i Södertälje. Foto: Privat.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 13:57
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors