Företag i fokus:

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Hyresgäst anmäls för olaglig kameraövervakning

Kamera Verisure pressbild

Pressbild: Verisure

En anmälan om misstänkt olaglig kameraövervakning har inkommit till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Detta efter att en person har installerat en kamera i sitt hem, riktad mot allmänheten.

Telge Bostäder, det kommunala fastighetsbolaget, har inkommit med en anmälan till IMY på grund av misstankar om att någon bryter mot kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar kameraövervakning.

(Annonslänk)

I anmälan framför Telge Bostäder att kameran, som är placerad i lägenheten, är riktad mot fastighetens ytterdörr och fångar allmänheten på bild. Enligt bolaget har hyresgästerna fått information om den olovliga kameraövervakningen, men att detta har inte gett några resultat.

”Kameran är riktad mot porten och kan därför fånga förbipasserande. Men framför allt är det våra hyresgäster som känner sig obekväma och iakttagna.”, skriver Telge Bostäder i anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Enligt kamerabevakningslagen behöver privatpersoner inte särskilt tillstånd, men de måste däremot följa dataskyddsförordningen, särskilt om de vill använda kameraövervakning utomhus.

Det är ännu inte fastställt om Integritetsskyddsmyndigheten väljer att utreda ärendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 22:10

Nedsläpp: Almtuna – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Foto: Shamash Oyal

Det stundar nya matcher för SSK:s herrlag. Det ska spelas tre matcher den här veckan och man inleder imorgon på bortaplan mot Almtuna.

Förra veckan spelade SSK två matcher, de inbringade 4 poäng. I fredagens hemmapremiär fanns det två spelare på skadelistan. Den ena var forwarden Sebastian Dyk och glädjande nog är han nu efter några veckors frånvaro redo för matchspel igen, det bekräftar han själv för Telgenytt.

Den andra spelaren som saknades mot Västerås i fredags var backen Albin Carlsson. Enligt LT:s bevakning av dagens träning så saknades Carlsson även där. Spel imorgon i Uppsala blir det inte för honom.

-Han spelar inte imorgon men förhoppningsvis spelar han på fredag, säger huvudtränare Magnus Bogren om Carlssons medverkan framöver.

Något särskilt i spelet ni har fokuserat på inför Almtuna?

-Ja, det är det väl. Tycker vi gör en bra första och tredje period mot Västerås, andra perioden mindre bra. Tittar man på allting efter också, statistik, så skulle vi ha vunnit den matchen.

-Där är mycket att ta med men sett över 60 minuter måste vi spela med mer tålamod, hitta mer trygghet i helheten. Inte bara göra 40 minuter bra utan försöka vara mer noggranna med pucken. Vi slarvar för mycket, framför allt i andra perioden där vi ger dem momentum. Det har vi jobbat med bland annat.

Specialteams hackar lite tycker jag?

-I och med att Dyk är tillbaka så har vi jobbat lite med powerplay, försöka få i gång det ännu mer. Vi gör ju ett 6 mot 4 och ett i 5 mot 4 men tycker ändå att vi behöver bli lite bättre där.

-Inte krångla till det, göra det enkelt, vi har skickligheten. Går det inte första gången så är det att jobba på. Då kommer det att komma.

-Vi har släppt in lite för mycket i boxplay, vi jobbar hårt med det och finns inget trolleri utan det är samma idé som allt det andra. Behålla lugnet, jobba med det vi har sagt och tro på det. Inte hitta på massa andra grejer.

Var placerar ni Dyk imorgon?

-Han går in med Christopher Liljewall och Ludwig Blomstrand.

Då blir Egor Polin 13:e forward imorgon?

-Ja, han blir extraspelare. Han har gjort det jättebra och är absolut med i snacket men imorgon blir det så.

(Annonslänk)

Då är det ingen annan frånvaro förutom Albin Carlsson att rapportera om?

-Nej.

Kommer inte Rasmus Ekström åka med till Uppsala?

-Det får vi se, vi har inte bestämt hur vi gör, vem som åker med. Det tar vi imorgon när vi ser gänget.

Målvaktsvalet är det väl inte lönt att fråga om, det håller du väl på till imorgon?

-Haha, jag gör väl det.

Trolig laguppställning mot Almtuna:

Målvaktsval ej offentliggjort

Backpar

Daniel Norbe – Olli Vainio

Viktor Grahn – Julius Bergman

Henrik Malmström – Veeti Vainio

Kedjor

Marcus Eriksson – Filiph Engsund – Linus Videll

Ludwig Blomstrand – Christopher Liljlewall – Sebastin Dyk

Viktor Liljegren – Dominic Turgeon – Emil Alba

William Wiå – Jacob Bjerselius – Jacob Dahlström

Extra: Egor Polin

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 16:38
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 13:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors